Az utolsó óvodai év izgalmas, de gyakran stresszes időszak a nagycsoportos gyermekeknek, valamint a szülőknek és a nevelőknek is. Az óvodások általában örülnek az új szerepüknek, élvezik, hogy a “nagyok” közé tartoznak, és alig várják, hogy hamarosan elkezdődjön az iskola. Pedagógiai szempontból azonban számos kihívás vár a gyermekekre az iskolába lépés előtti utolsó évben, amikor az óvoda és az iskola közötti átmenetet a lehető legzökkenőmentesebben kell megoldaniuk.

Számos intézményben létezik egy speciális “iskola előtti program”, amely az érintett gyermekeket az életkoruknak megfelelő módon támogatja, és megerősíti azokat a fontos kompetenciákat, amelyekre az általános iskolában szükség van. Sok helyen azonban még mindig nincs ilyen program, vagy ha mégis, az kimerül a boltban kapható egyen fejlesztőfüzetek kitöltögetésével.

Fontos látnunk, hogy a nagycsoportos gyermekeket az óvodában nem tanítani, hanem támogatni kell.  Ez azt jelenti, hogy meg kell teremteni a szükséges feltételeket a zökkenőmentes és boldog átmenethez ovi és iskola között. Mivel azonban minden gyermek más, a differenciálásnak legalább akkora szerepe van, mint a megértésnek és a szeretetnek. Egy óvoda sem képes viszont önállóan, a szülők hathatós közreműködése nélkül biztosítani azt, hogy a gyermekek gond nélkül megbirkózzanak az iskolakezdéssel járó kihívásokkal.

​A következő fejlődési területekre kell koncentrálnunk nagycsoportos korban

9

1. Finommotoros készségek

A ceruza helyes tartása, önállóan fel- és leöltözni, masnit kötni, betűket és számokat írni stb.

9

2. Szociális és érzelmi kompetencia

Frusztrációtűrés, tervezési és szervezési képesség, szabályok megértése, empátia, asszertivitás, önbizalom, problémamegoldó képesség stb.

9

3. Kognitív kompetencia

Számok megértése, mennyiségek egyidejű felfogása, koncentrációs és emlékezeti képesség, tényszerű ismeretek elsajátításának képessége, tényszerű összefüggések megértése, érdeklődés a tényszerű témák iránt stb.

9

4. Nyelvi kompetencia

Az életkornak megfelelő passzív és aktív szókincs, összetett, nyelvtanilag helyes mondatok alkotásának képessége, a hallottak és látottak saját szavakkal való reprodukálásának képessége stb.

Hogyan segítsünk nagycsoportos gyermekünket?

A legtöbb készséget, amelyre a gyermekeknek szükségük van ahhoz, hogy felkészüljenek az iskola követelményeire, a mindennapi életben, a többi emberrel és a környezettel való interakció során tanulják meg. Emellett azonban fontos, hogy az óvoda utolsó évében koncentráltan is támogassuk gyermekünk fejlődését, fejlesztését. A múltban — ahogyan fent már említettem — sok intézmény csupán feladatlapokkal dolgozott, és napi (vagy heti) 10-20 percben letudta az iskolaelőkészítői szerepét. A szülők pedig nem is hallottak arról, hogy nekik is illene valami plust hozzáadni a nevelők munkájához. Mára szerencsére sokat változott a világ, és az óvodák is számos új megközelítést is alkalmaznak.

Az óvodai munka összetevői például a

›› projektmunka,

›› kirándulások,

›› munkacsoportok kialakítása,

›› a nyelvi fejlődésre vonatkozó konkrét ajánlatok

›› különleges feladatok vállalása (pl. keresztszülőként a kisebb gyermekek számára).

De mit tehetünk mi, szülők?

A gyermekeknek nemcsak jogaik, hanem kötelességeik is vannak már ebben a korban, tehát, ha tehetjük, biztosítsunk nekik saját kuckót vagy egy külön is teret. Azokban az óvodákban, ahol vegyes csoportok vannak, ez különösen fontos. Ott a “nagyok” további kiváltsága lehet az is, hogy már egyedül játszhatnak a szabadban, segíthetnek a főzésben, különleges anyagokkal foglalkozhatnak stb. Ezt mi is engedjük meg otthon. Ne legyünk azonban mindenben engedékenyek. Bár sok türelmet követel meg tőlünk, mégis ösztönözzük arra gyermekünket, hogy olyan feladatokkal foglalkozzon hosszabb időn keresztül, amely első pillantásra nem is olyan könnyű: például szőnyeget szőni vagy mandalát készíteni. Ily módon fejlesztjük a kitartását és lehetővé tesszük annak megtapasztalását, hogy időről időre bizony erőfeszítésre van szükség céljaink eléréséhez.

Alapvető fontosságú tehát, hogy a nagycsoportos gyermekek önképzési folyamatait ösztönözzük (érdeklődésüket figyelembevétele), kompetenciáikat erősítsük, és mindezt természetesen meg is becsüljük. A tanulás viszont mindenképp legyen szórakoztató, és bátran használjuk ki a gyermekek természetes kíváncsiságát.

Hogyan tudok neked és nagycsoportos gyermekednek segíteni?

Az Iskolás leszek! tanfolyamban 10+1 hónapon keresztül segítem nagycsoportos gyermeked, hogy a következő év szeptemberében magabiztosan léphesse át az iskola küszöbét.

A programban megmutatom, hogyan tudod felkészíteni a gyermeked az iskolaérettségi felmérésre! Minden anyaghoz két videót kapsz: egyet neked, melyben elmagyarázom az adott területet, egyet pedig a gyermekednek. Minden hónap elején részletesen megmutatom, mit és miért “kell” tudnia egy iskolába készülő gyermeknek, így pontosan fogod tudni, melyik terület igényel megsegítést, és mely terület az, amiben gyermekednek biztos alapjai vannak.

KATT IDE a részletekért!

TETSZETTEK AZ ÍRÁS?

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok más értékes írást, játékot, sablont küldök neked! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás