Kérdésed van? Írj nekünk!   hello@skillo.hu    +36 30 200 1000

Lassan, de biztosan idén is eljön a tavasz és vele együtt a hírhedt és rettegett Tavaszi (Nagytakarítás) Fáradtság! Legszívesebben ki sem bújnánk ilyenkor az ágyból, de mintha az alvás se a régi lenne, valahogy nem segít. Hiába kuckózunk a kanapén a Netflix előtt, az energiaszintünk mégis a béka popója alatt marad. Megvan a heti két konditerem is, de úgy igazán feltöltődni mégsem sikerül.
Valami nem stimmel itt…

Hát igen. Úgy van ez a fáradtsággal, legyen az a tavaszi vagy bármelyik másik, hogy különböző eredője lehet. Attól függően, hogy honnan ered, különböző módokon pihenhetjük ki magunkat. Ehhez először is fontos, hogy felismerjük, melyik fáradtság-fajtával van dolgunk. Keressük meg a valódi energiazabáló tetteseket, nézzük meg, mivel is van dolgunk valójában, így hatékonyabb lehet a pihenésünk!

Egy remek könyvet találtam ebben a témában, az írója Saundra Dalton-Smith, a címe pedig: Sacred Rest. Saundra hét fáradtság-típusról ír és a saját tapasztalatait osztja meg arról, hogy hány zsákutcát járt meg pihenés címen, mire rájött: rosszul pihent. Elmondja, miért nem segített rajta önmagában az alvásmaraton, a nyaralás, a kávé, az altatók, a multitasking…

Ha a téma számodra is aktuális és segítségre van szükséged, ajánlom, olvasd el a könyvet (sajnos egyelőre csak angolul érhető el)!
Én kimazsolázom belőle neked kóstolónak a hét fáradtság-típust. Szinte biztos vagyok benne, hogy valamelyikben, vagy akár mindben egyszerre, magadra ismersz majd!

A kisbabás anyukák sajátja! A tested egyértelműen jelzi, hogy regenerációra van szükséged. Fáj a hátad, fáj a fejed, bedagad a lábad, álltodban is el tudnál aludni. Az orvosság erre viszonylag egyszerű: alvás, ha kell, délután is. Masszázs, szauna, jóga és minden, ami kényezteti a tested.

Második típusként Saundra a mentális fáradtságot taglalja. Jellemző, hogy nem tudsz elaludni, pörög a fejedben a milliónyi gondolat. Napközben gyenge a koncentrációd, elfelejtesz dolgokat. Próbálj ebben az esetben egyszerűsíteni az életeden, delegálj tennivalókat és felelősséget. Segíthet, ha meditálsz, ha naponta időt szánsz arra, hogy sétálj egyet.

Ó, erről azt hiszem minden anyuka tudna mesélni…! Egész nap otthon a kicsivel, gügyögünk és intellektuálisan nem igazán izgalmas játékokat játszunk. Kevés az életkorunknak megfelelő input és megállás nélkül adunk, adunk, adunk…
Szükségünk van a barátainkra, egy felnőtt közösség energiájára. Időre gyerek nélkül. Mielőtt még anyaként a sor legvégére állnál, és legyintenél, hogy túl drága a bébiszitter, gondold végig, mennyit ér egy feltöltődött anyuka!

Negyedikként a lelki fáradtság van soron. A ki nem mondott szavak, a nem meghozott döntések, a visszafojtott düh valóságos energiavámpírok! Kiszívják minden erődet, tök mindegy, mennyit alszol, mennyit sportolsz. Reménytelenség, kilátástalanság, depresszió, kapcsolati problémák… Ha magadra ismersz, szánj magadra több önidőt, ami nem csak arról szól, hogy egy kicsit kényezteted magad. Kapcsolódj önmagadhoz, nézz szembe a vámpírjaiddal, oszd meg valakivel, kérj segítséget, keress működő stratégiát.

Aztán itt van a szenzoros fáradtság. Frusztrált és türelmetlen vagy, mert túl sok ingerrel kell megküzdened. Munkahelyi stressz, zaj, fények, villódzó képernyők egész nap. Estére kikészülsz. Légyszi ne hidd, hogy ilyenkor segít a kedvenc sorozatod! Inkább végezz néhány légzőgyakorlatot, legjobb, ha mindjárt valahol a természetben. Gondoskodj magadról, igyál eleget és pakold el messzire a csokit meg az egyéb cukros felpörgetőket.

Az érzelmi fáradtság a hatodik a sorban, kicsit hasonlít a lelki fáradtsághoz. Szorongsz, önváddal meg rossz lelkiismerettel küzdesz, érzelmi hullámvasúton érzed magad. Ideírom megint orvosságként a mozgást. Próbálj belőle rendszert csinálni és nézz úgy a testedre, mint a lelked otthonára, amit karbantarthatsz, hogy jól érezd magad benne. Napi 15 perc csodákra képes! Ahogy a pszichés állapotod kihat a testi egészségedre, úgy hat vissza a tested állapota a mentális egészségedre – nem nagy meglepetés, ugye?
Egy pici teszt: húzd ki magad, mosolyogj egy széleset a tükörbe, és közben próbáld magad gyengének meg kilátástalannak érezni 😉 Jóval nehezebb lesz így, mint összegörnyedve-szemöldököt ráncolva!
Segít még a hálanapló, amibe tényleg mindent felírhatsz, a legapróbb dolgot is, amiért hálás lehetsz. A csapból iható víz folyik, megborzolta a hajadat a szél, a kolléganőd mondott pár bátorító szót… Minél többet gyakorlod azt, hogy a pozitívumokra fókuszálj, annál többet veszel észre belőlük! Kezdd napi három dologgal!

A végére marad a kreatív fáradtság, ami nem azt jelenti, hogy nincs inspirációd egy bestsellert megírni vagy a gyerekeknek új játékokat kitalálni … (upsz, ebben pont tudok amúgy segíteni! 😀 )
Inkább a helyzetmegoldási készséged van takarékon, ami pedig segítene a mindennapi kihívásokat effektíven megoldani vagy éppen kiállni önmagadért. Pár nap szabadság, szigorú napirend nélküli lazulás jót tenne ilyenkor!

Összességében elmondhatjuk, hogy az öngondoskodás és egy megengedőbb szemlélet mindannyiunknak jót tenne!
Számomra forradalmi erővel hat a ciklustudatosság is, amiről talán legközelebb írok is egy pár sort 🙂
És persze a táplálkozás örökzöld témáját is idesorolhatnám. Az vagy, amit megeszel! Gondolj a vízivásra, a vitaminokra, figyelj a szervezeted szükségleteire.