Belegondoltál már, hogy az idő észlelésének, érzékelésének nincs konkrét érzékszerve? Talán ez az egyik oka annak, hogy ennyire nehezen boldogulunk az idővel mi, felnőttek is, és persze a gyerekek is.

De vajon hogyan fejlődik az idő érzékelésének képessége, milyen életkorban mi az, amit elvárhatunk a gyermekeinktől?

Az idő relatív, tudjuk ezt már Einstein óta, és azt is tudjuk, hogy egy perc hosszúsága egészen eltérő lehet attól függően, hogy a WC-ajtó melyik oldalán állunk éppen.

Felnőttkorunkra mégis megtanuljuk többé-kevésbé megérezni, hogy mivel mennyi időt töltünk, mennyi idő telik el egy-egy esemény óta, és ennek megfelelően szervezni az életünket – és beosztani az időnket. 

De hogyan is alakul ki ez a képesség?

Az idő érzékelése a gyerekeknél

9

A gyermekek születésük utáni 1-2 évben a biológiai szükségletei szerint érzékelik az idő múlását. A pici éhes lesz, majd jóllakik, elalszik és felébred, bepisil-bekakil, a pelenkát pedig valaki lecseréli.
Eleinte minden teljesen véletlenszerű, aztán fokozatosan kialakul egy napi ritmus az életében. Többé-kevésbé ugyanannyi idő telik el az étkezések, az alvások és az ébredések között, és lassan megszokja a pici, hogy mikor várható a következő „napirendi pont”. Felismeri, ha késik a táplálék, vagy ha eljött az esti alvás ideje.
Ezért olyan fontos a napirend: a szervezhetőség és tervezhetőség mellett segít megérteni az idő múlását is. Enélkül pedig sem gyermekkorban, sem később, felnőtt korában nem fog tudni bánni az idejével, nem tudja beosztani azt.

9

Az időben való tájékozódás első tudatos momentuma a gyermek életében, amikor megbeszéljük a napszakok váltakozását: este besötétedik, lefekszünk aludni, és reggel világos lesz, felkelünk. A következő lépés 2-4 év körül jelenik meg, ez pedig nem más, mint az időtartamok felfedezése: valami sokáig tart, más dolgoknak hamar vége lesz. Ezért is kérdezgetik a hosszú autóút alatt: “Mikor érünk már oda?” Amikor a gyerkőc már picit nagyobb, a napirend kártyák használatával sokat segíthetsz neki az idő
fogalmának megértésében.

9

A gyerekek 4 éves koruk végén kezdenek emlékezni is. Ez viszont érdekes dolog, mert csak arra emlékszünk, amire szavaink vannak, ezért is nagyon fontos, hogy minél többet beszélgessetek a napi eseményekről!

9

A gyerekek 4 éves koruk végén kezdenek emlékezni is. Ez viszont érdekes dolog, mert csak arra emlékszünk, amire szavaink vannak, ezért is nagyon fontos, hogy minél többet beszélgessetek a napi eseményekről!

9

4-6 éves korban következik be a következő fejlődés, az időrend érzékelése. Az átélt emlékek segítségével tudja az ember időrendbe helyezni az eseményeket, és ekkor jelennek meg a beszédben a helyesen használt igeidők.

9

6-7 éves korban a napok, évszakok helyes használata is elkezdődik, ha ez nem alakult ki biztosan, akkor kérdéses az iskolára való alkalmasság is.

És itt nem arról van szó, hogy fel tud-e sorolni 4 vagy 7 szót egymás után, hanem érti-e a mögöttes tartalmukat, fel tudja-e sorolni az évszakok jellemzőit, vagy éppen a hét napjait el tudja-e helyezni: milyen nap volt tegnap, mit csináltál tegnap?

9

7-8 éves korban már az év, hónap fogalmak megnevezését is kezdik megérteni, használni. Átlátják a naptárba beírt eseményeket, ismerik, a névnapok, születésnapok, ünnepek dátumait. Ebben az életkorban már biztosan megtaníthatók az analóg óra pontos leolvasására is.

Miért fontos az időben való tájékozódás?

Mert soha nincsen belőle elég.

Felnőttként, főleg szülőként ezt nap mint nap tapasztaljuk, ugye?

És ha az idő érzékelése nem alakul ki megfelelően gyerekkorban, akkor ez még nehezebb lesz.

És nem csak ez: a gondolkodás, a logikai és matematikai képességek megalapozása is az idő érzékelésén keresztül valósul meg.

A nyelvtan és a helyesírás egyes területeit is érinti, ilyen például a hosszú- rövid magánhangzók megkülönböztetése, ahol az időtartam megfelelő érzékelése híján nehéz eldöntenie a gyermeknek, hogy használjon-e ékezetet.

Munkám során azt tapasztaltam, hogy kevés figyelmet fordítunk eme terület megfelelő fejlesztésére, pedig rendkívül fontos képességről van szó. Ebben szeretnék segíteni: a februárban induló online képességfejlesztő tanfolyam témája az Időben való tájékozódás fejlesztése lesz.

A további információért katt ide!

Hány óra? Időbeli tájékozódást fejlesztő program

 

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok értékes játékot, sablont küldök neked!

Ezen kívül értesítést kapsz az induló online tanfolyamokról, így nem maradsz le a jelentkezésről.

Sőt, kedvezményesen tudsz vásárolni a webshop termékei közül!

MIT TEGYEK, HA KORÁBBAN ELKÜLDÖTT JÁTÉKOKAT, SABLONOKAT SZERETNÉK LETÖLTENI?

A korábbi játékokat a Skillo Játéktárban találod meg. Katt a gombra, nézd meg, hogyan csatlakozhatsz!

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás