Rossz hír, hogy egyre több a beszédhibás kisgyermek az óvodákban.

Jó hír viszont, hogy legkésőbb az ovi utolsó évében minden kisgyerek eljut logopédiai szűrésre, és a legtöbb esetben ez az év elegendő is arra, hogy néhány hang ejtését kijavítsa a gyermek.

Sokszor hallom panaszkodni a szülőket, hogy a logopédiai fejlesztés nem kezdődik előbb. Néha persze jogos a kritika, vannak esetek, amikor jó volna, ha előbb kerülne szakemberhez a gyerkőc. A logopédiai terápia klasszikus időszaka azonban a nagycsoport. A megfelelő kiejtés kb 4,5 éves korra alakul ki. Eddig azonban teljesen elfogadható, ha pösze egy kisgyermek, ezért is nevezzük ezt élettani pöszeségnek.

Nagyjából öt éves korára válik éretté egy kisgyermek arra, hogy a terápia céljainak megfelelően tájékozódni tudjon a saját szájában. Furcsán hangzik, ugye?

De gondoljunk csak bele: a “Tedd a nyelved a felső fogsorod mögé!” utasítás milyen biztos téri tájékozódást, testsémát feltételez!

9

Először is a szájuk nincs szem előtt, mármint csak tükör segítségével látnak bele. (ugye, van tükör a lakásban, ahol bármikor nézegetheti magát?)

9

Másodszor pedig pontosan ismernie kell a “felső” és “mögé” irányokat.

9

Harmadszor pedig a mozdulatot kivitelezni nem annyira könnyű, mint gondolnánk. A szülők nagy része sem tudja elsőre pontosan megcsinálni elsőre.

A pöszeség kialakulásának okai nagyon sokfélék lehetnek. Ide tartoznak a fogsor és a nyelv rendellenességei, a halláscsökkenés, az észlelés zavarai, a beszédben használatos izmok gyengesége, a beszédmozgások fejletlensége. Épen ezért mindig fontos, hogy megfelelő szakember foglalkozzon a gyermekkel!

Soha ne hallgassatok a játszótéri anyukákra; néha olyan tanácsokat hallok, hogy égnek áll a hajam. Jobb, ha le sem írom, milyen technikák terjednek például az “R” hangzó javítását illetően…

Ugyanakkor otthon, néhány játékos gyakorlattal sokat ügyesíthetjük a beszédszerveket. Mindezt anélkül, hogy bármilyen kárt okoznánk, vagy nehezítenénk vele későbbiekben a logopédus munkáját.

Fontosnak  tartom azonban leszögezni, hogy bármilyen beszédhibával, mely 5 éves korig spontán nem javul, mindenképpen logopédus segítségét kell kérni!

A gyerekek biztosan szívesen vesznek részt ezekben a játékokban. Csupa-csupa érdekes dolgot lehet művelni pár szál ropival, egy kiskanál Nutellával, gyertyával, ajakbalzsammal, zizivel, hogy a többiről ne is beszéljek!

Nézzük meg, mi mindent!

9

Nutella, lekvár: kenjük be vele a gyermek ajka feletti és ajka alatti részt, majd feladat: lenyalni a finomságot!

9

Labello, ajakbalzsamok: kifejezetten ajánlom, hogy a gyerkőc maga kenje az ajkát, ha kiszáradt. Még akkor is, ha jó nagy maszatolás a végeredmény, mert ezáltal a test-tudata is fejlődik.

9

Gyertya: ha beszédhibás gyermek van a háznál, vezessük be a gyertyafényes vacsorákat! A gyertya elfújása lehet valamilyen kiváltsághoz kötött (pl. aki mindent megkóstolt, legkevesebbet morzsált mellé, stb, a nevelési célnak megfelelően). Az elfújást is lehet variálni: minél messzebbről kell elfújni, vagy csak lobogtatni szabad a lángot, stb.

9

Szívószál: lehet vele pingponglabdát fújni, papírgalacsinokat áttenni egyik tálból a másikba, sűrű italokat (joghurt) inni. Mind az ajkak izomzatát erősítő gyakorlat!

A teljesség igénye nélkül összeszedtem néhány játékot, amit a gyerekek nagyon szeretnek:

Nyújtsd előre a nyelved, és tarts meg rajta egy ropiszálat! Meddig tudod megtartani?

Szívj fel egy gumicukor szálat anélkül, hogy kinyitnád a szádat! (lehet spagettivel is gyakorolni)

Szorítsd az ajkaddal a gumicukrot, én megpróbálom elvenni tőled!

Nyisd ki nagyra a szád, a felső fogsorod mögé tegyél egy ropiszálat, majd a nyelveddel tartsd meg ott! A szádat ne csukd be közben!

Tarts meg egy ropiszálat a nyelveddel az ajkad felett! Legyen a ropi a bajszod játékból!

Most az ajkaddal tarts bajszot! Ez kicsit könnyebb 🙂

Nyisd nagyra a szád, tegyél egy ropit az alsó fogmederbe, és a nyelved hegyével támaszd meg! Sikerül 5-10 mp-ig ott tartanod?

Kössük be a gyerkőc szemét (ha nem szereti, nem muszáj), és egy nyalókát tartsunk a szája jobb, majd bal oldalán, később az állánál, illetve az orránál – a feladat: megnyalni a nyalókát.

(A kép oldalán található nyíllal tudsz lapozni.)

Formáljuk az ajkunkat pont akkorára, hogy egy levesgyöngy beleférjen.

Formáljunk “kanalat” a nyelvünkből, és tartsunk benne levesgyöngyöt, zizit. Városnézést is szervezhetünk nekik, nyelvünket jobb, majd bal oldalra sétáltatva.

Lépésről lépésre felépített alapozó gyakorlatokat találsz a Tisztán beszélek! – Logopédia otthon online programban. 

Tisztán beszélek – Logopédia online

Tetszettek az ötletek?

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok más értékes játékot, sablont, ötletet  küldök neked gyermeked játékos fejlesztéséhez! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás