Nemrég egy gyerekes Fb csoportban kért segítséget egy édesanya:

“Az óvódai fejlesztőpedagógus jelezte, hogy a kislányom téri tájékozódásával vannak problémák. Sajnos ő már nem tud vele foglalkozni, mondta, hogy keressek neki feladatlapokat, és ezeket gyakoroljuk itthon. Segítsetek, hol találok ilyeneket!”

Két perc múlva már ott is volt egy “Színezd ki, melyik cica néz balra!” típusú feladatlapgyűjtemény. 

Sajnos a köztudatban még egyáltalán nem terjedt el, mekkora károkat okozhatunk ezzel!

Sokan úgy gondolják, semmi baja nem lesz egy gyereknek ezektől a feladatlapoktól. Én meg azt mondom, igenis árthatunk vele! 

A helyzet kicsit hasonlít ahhoz, mint amikor vitaminnal tömünk egy gyermeket akkor is, ha nem vagyunk benne biztosak, hogy valóban vitaminhiány áll fenn nála.

A “Színezd ki, melyik cica néz balra!” feladatlap ugyanis a tájékozódási folyamat egy bizonyos pontján lesz majd aktuális. Ha azonban előbb tesszük a gyerek elé, borítékolható a kudarc. Mivel nem lesz képes megoldani, a szülő méginkább kétségbeesik, méginkább érzi, hogy gond van, és “gyakorolni” kell. A kislány még több “Színezd ki, melyik cica néz balra!” feladatlapot kap, és újra meg újra azt fogja érezni, hogy “Erre én nem vagyok képes!”

Ezzel a kör bezárult.

Mit lehetett volna okosabban csinálni ebben a helyzetben?

Ha az édesanya vagy a kedves jószándékú kommentelő ismerné a téri tájékozódás fejlesztésének lépéseit, akkor az alapoktól indulna ki, és innen építkezve segíthetne a kislánynak. Kizárólag lépésről lépésre. 

A téri tájékozódás ugyanis nem a papíron kezdődik! 

A TÉRI TÁJÉKOZÓDÁS FEJLESZTÉSÉNEK LÉPÉSEI

9

Testséma fejlesztése

9

Testtudat fejlesztése

9

Relációs szókincs fejlesztése (fent, lent, előtte, mögötte, jobbra, balra, stb)

9

Amikor a fentiek már biztos alapon működnek, akkor következik, hogy a testünket helyezzük el a síkban. Itt már előkerülhet a papír!

9

Irányok a síkban 

9

Irányok differenciálása a síkban – lényegében ez felel meg a “Melyik cica néz balra?” típusú feladatlapoknak.

9

Betűk a síkban 

A magam részéről, a feladatlapokat legszívesebben ki is hagynám az egész folyamatból. Az általam készített fejlesztőprogramokban minmális mértékben használom a papír-ceruza feladatokat. Nyilván, megvannak azok a területek, ahol ennek létjogosultséga van, és nem célom a fürdővízzel kiönteni a gyereket. 

A holnapi posztban egy olan játékötletet mutatok, amit a fejlesztés több szintjén tudtok játszani, így egészen biztos, hogy nem okoz kudarcélményt a gyermeked számára!

Ha pedig egy szakmai alapokra felépített komplex programra van szükséged, kattints a részletekért!

Jobbra vagy balra? – Téri tájékozódást fejlesztő program

A honlap cookie-kat használ. Részletek

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close