fbpx
Kérdésed van? Írj nekünk!   hello@skillo.hu    +36 30 200 1000

Nemrég beszélgettem egy édesanyával. Elmesélte, hogy éppen maga alatt van, mert az elsős kisfia fordítva ír több betűt, és sokszor jobbról balra olvassa a szavakat az olvasókönyvben. A tanító néni arra gyanakszik, hogy esetleg diszlexia áll a háttérben, ezért szakemberhez küldte őket. 

Ahogy beszélgettünk, kiderült, hogy más “bajok” is vannak a kisfiával, például reggelente nagyon lassan készülődik. A kisebb testvére már régen felöltözve reggelizik, míg Peti (megváltoztattam a nevét) még mindig a zokinija felhúzásával bíbelődik.

“Húzza az időt, és persze amúgy is nagyon lassú. Minden mást is lassan csinál. Mire megépít egy egyszerű dupló-pályát, lemegy a nap. Aztán mire elpakolja a játékokat…és semmit nem a helyére pakol, pedig ezerszer megbeszéltük már, mit hol tartunk. Persze bohóckodni, azt tud, arra mindig van ideje…”

Rendetlen. Lassú. Verekszik. Húzza az időt. Nem figyel. Szelektív a hallása. Kétbalkezes.

Tudtad, hogy ezek a viselkedésbeli problémák mind mind arra utalhatnak, hogy gyermeked bizonyos képességei nem megfelelően fejlődnek?

Szülőként és pedagógusként is hajlamosak vagyunk csak a tanulásra fókuszálni. Ha a tanulással probléma van, akkor lépünk. De a tanulási problémák a legtöbb esetben jóval korábban jelentkeznek! Akár az első években lehetnek arra utaló jelek, hogy nem megfelelően fejlődik a gyermekünk. Ám ilyenkor még egyszerűbb azt gondolni, hogy “minden gyerek más”. 

És valóban minden gyerek más. Mindenkit óva intenék attól, hogy azonnal orvoshoz szaladjon, vagy a korai fejlesztőközpontok egyikébe telefonáljon időpontért…viszont igenis érdemes figyelnünk a gyermekünk fejlődését, mert minél több területen tér el az átlagtól, és minél nagyobb az átlagtól való eltérés, annál valószínűbb, hogy külső segítség nélkül nem fogja behozni a lemaradást. 

A képességzavarok, melyek a későbbiekben tanulási zavarhoz vezetnek, elsőként a hétköznapi viselkedés során jelentkeznek. A legtöbb szülő meg is fogalmazza ezeket, csak éppen nem tud róla, hogy igenis tud segíteni a gyermekének!

KÉPESSÉGZAVAROK HÉTKÖZNAPI JELEI

9

Nem érdekli a könyvből olvasott mese

9

Ügyetlenül eszik, nem használja az evőeszközöket

9

A cipőjét legtöbbször kacsalábra húzza.

9

Gyakran agresszív. A játékot nem elkéri, hanem elveszi a testvérétől.

9

Nem játszik végig egy 15-20 perces társasjátékot.

9

Nem találja a játékait, ruháit.

9

Fél a labdától.

9

Sokszor elesik, beüti magát: mindig van rajta egy-két horzsolás, vagy kék-zöld folt.

9

Nagyon hamar elfárad.

9

Nem szeret/ nem tud hintázni.

NÉZZÜK, MI ÁLLHAT A FENTI TÜNETEK HÁTTERÉBEN!

Ebben a posztban az összes tünetet nem tudom elemezni, de vegyünk górcső alá egyet, például azt, hogy

“Ügyetlenül eszik, nem használja az evőeszközöket!” 

Mi minden állhat ennek a hátterében?

  1. Gyakori, hogy ha azt látjuk, nehezen megy a késsel-villával történő evés, akkor az egyszerűség kedvéért csak kanalat adunk a gyermeknek. Kicsi még a késhez-villához – gondoljuk, de aztán ez így is marad…pedig időközben iskolás lett.
  2. Elképzelhető, hogy gyermekünk balkezes lenne, de mi mindig a jobb kezéhez tesszük az evőeszközöket. Ezért is jó, ha figyeljük az apró jeleket, és nem intézzük el annyival, hogy “minden gyerek más”. Ilyenkor tegyük középre az evőeszközöket! Fiygeljük, melyik kezéven nyúl értük!
  3. Ha egy gyermek nem tudja átlépni a testközépvonalát, nehezen fog tudni késsel-villával enni, mert eközben a tevékenység közben ugye folyamatosan át kell lépnie ezt a vonalat. 
  4. Fejletlen mozgáskoordináció esetén az eszközhasználat nagyon nehéz, így érthető, hogy a gyermek kerüli ezeket a szituációkat.

És most fordítsuk meg a problémát!

Nézzük, meg, milyen hétköznapi helyzetek jelentenek problémát annak a gyermeknek, akinak a téri tájékozódási képessége nem fejlődött megfelelően!

  • Nehezen és lassabban tanulja meg a cipőfűző megkötését.
  • Túl közel megy másokhoz, vagy éppen túl nagy távolságot tart másoktól.
  • Már ovis korában is megfigyelhető, hogy gondot okoz neki a sorban állás.
  • Mozgása sokszor bizonytalanabb.
  • A térbeli viszonyokat kifejező szavakat nem használja helyesen, nem érti ezeket. Azt mondod neki, hogy a labda az alsó polcon van – ő pedig középen keresi.
  • Gyakran nem találja a dolgait, mert a térbeli emlékezete is gyengébb.

Skillo levelek

A gombra kattintással elfogadom az Adatkezelési Szabályzatot, és hozzájárulok, hogy ingyenes letölthető anyagokat és értékes írásokat tartalmazó hírleveleket kapjak az általam megadott címre.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com