Talán tévedésből került ez a keszes kép ehhez az íráshoz? Nem, biztosíthatlak róla, hogy nem véletlen!

De kezdjük az elején!

A szorzótáblát bizony, tudni kell. 

Nem elég érteni a lényegét, nem elég, ha gyorsan kiszámolod, és már mondod is…Nem.

Rá kell vágni.

Álmodból ébredve is…

És bizony sok gyerkőcnek nem megy. Eddigi munkám alatt azt tapasztaltam, hogy ennek van egy pofonegyszerű oka.

Ez pedig nem más, mint a megfelelő alapok hiánya.

Sajnos ritkán jut arra idő, hogy hogy a szorzótábla tanulásával megvárjuk azt a pillanatot, amikor már maga a gyerek mondja azt, hogy 2+2+2+2+2+2+2+2+2+2, az 10-szer 2.

Mert a szorzás nem más, mint többszörös összeadás. A fenti logika vezette el az embert a szorzás felfedezéséig.

Nagyon jó, ha egy gyermek maga döbbenhet rá erre az összefüggésre, és nincs siettetve a szorzótábla megtanulásával. Mint már többször leírtam, a legfontosabb a korai matematika oktatása során a minden érzékszervre kiterjedő megtapasztalás.

Lássa, hallja, tapintsa, mozogja az a kölök a számokat is!

Egy érdekes történet erről (jópár évvel ezelőtt játszódott):

Csincsivel gyúrtunk a matek tz-re utolsó pillanatban. Naná, mikor máskor jut eszébe, hogy nem ért dolgokat…Szóval egyik tankönyvi feladat: írd le betűkkel azt a számot, mely áll 2 ezresből, 0 százasból, 5 tizesből, 7 egyesből.

Leírta számmal. Mondom neki, olvassa el még egyszer a feladatot…még mindig nem érti mi a baj…a végén én mondtam meg neki, hogy betűvel kell leírni…JAAA, HEURÉKA!

Egyszerűen erre szocializálódott…matematika, akkor számok. Számára nincs átjárás az élet és a matematika között. A matematikát a “kockás” füzethez köti, és kész.

Ezzel szinte tökéletesen szembeállítható, ahogyan én közelítem emg a problémát. 

Amikor egy gyermek azzal a problémával kerül hozzám, hogy nem megy a szorzótábla, kiteszek elé 8-10 szép kerek kekszet, a tetején 3-3 csokigolyóval.

Felteszem neki a kérdést: hány csokigolyót látsz a tányéron?

És semmi mást nem csinálok, csak figyelek!

9

Nekiáll egyenként számolni?

9

Vagy már csoportosít?

9

Sorozatban számol? 3-6-9…

9

Vagy megszámolja, mennyi van egy kekszen, utána pedig azt, hány keksz van összesen?

Amíg egyesével számolja meg a csokigolyókat, az a gyerek a tapasztalatom szerint még nem rendelkezik a szorzótáblára érett gondolkodással. 

Tehát első lépésben rá kell őt vezetnünk arra, hogyan tudná egyszerűbben megszámolni a csokigolyókat. 

Ezt követően még sok-sok lépés következik, mire elvárhatjuk tőle, hogy álmából felkeltve is azonnal mondja az eredményt.

Ebben a posztban sajnos nincs rá mód, hogy minden lépést részletezzek.

Azonban az egyik leghatékonyabb segítséget megosztom veled!

Nyomtatható segítség a szorzótábla tanulásához

 

A letölthető szorzótábla segédletek hatalmas előnye, hogy a gyerekek tevékenység közben tanulhatnak.

Nem pusztán ülnek a munkafüzet felett, és skandálják a szorzótáblát, hanem a tanulás közben felhajtják a segédlet lapjait, forgatják a korongot, beállítják a számokat az eredményhez, stb.

Három különböző sablont tölthetsz le a hírlevélből, mindháromhoz más-más mozgás tartozik.

 

 

A mozgás mellett az önellenőrzés lehetőségét is rejti a három sablon, ami a megfelelő tanulási stratégia egyik alapköve. Fontos lenne, hogy ne “kikérdezés” legyen a tudás ellenőrzésének a forrása, hanem adjunk lehetőséget arra is, hogy a gyerkőc saját maga kontrollálja a tanulás folyamatát!

Szeretnéd letölteni a szorzótábla segédleteket? Iratkozz fel a hírlevélre!

A letölthető anyagokat 2020.02.06-án 8:30 perckor küldöm mindazoknak, akik a bejelölték a 7-9 éves korosztályt.

Ezt követően újra már nem kerül kiküldésre.

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás