Este mesét olvasol, a gyermeked pedig egyfolytában matat valamivel: a párna sarkát gyűri, vagy valami apró játék kerül a kezébe…mindegy, mi az, csak lehessen tapogatni.

Ha pedagógus vagy, tuti van az osztályodban olyan gyerkőc, aki mindezt óra alatt teszi: a tolltartójában a ceruza, radír, vagy a füzet lapja – és az még a jobbik eset, ha csak szép csendben matat…de amikor ezek a dolgok lepottyannak, elgurulnak, netán repülnek, az már nem csak téged zavar, hanem a többi gyereket is.

Először is, nézzük meg, mi áll a “matatás” hátterében?

A matatás egy ingert küld az agyba a tapintáson keresztül. Az agy, mint tudjuk, két agyféltekéből áll, és ezek két különböző területért felelősek.

A jobb agyfélteke az élményeket, a közvetlen tapasztalásokat dolgozza fel, és az “itt és most” történő dolgokkal kapcsolatos.

A bal agyfélteke pedig a gondolkodásért felelős. A bal agyféltekében zajlik a célok tervezése, itt strukturáljuk a feladatainkat, és itt születnek a stratégiák.

Mi történik, a gyermek agyában meseolvasás közben, vagy a tanóra alatt?

Ilyenkor éppen a bal agyfélteke dolgozik, hiszen figyelnie kell, és gondolkodnia.

Azonban az a fránya jobb agyfélteke ott áll munka nélkül! Ezért folyamatosan keres valami kis munkát magának…Ha valamivel sikerül őt lekötni, akkor végre a bal agyfélteke könnyebben tud figyelni, mi is történik a mesében, vagy a tanórán!

Hidd el, mindenki jól jár egy kis matatással!

Fontos azonban, hogy a matatásnak keretet adjunk, és legyenek szabályok, melyeket a gyerkőcnek be kell tartania ezzel kapcsolatban!

A matatás szabályai

  • A matató eszközöket olyankor használja a gyermek, amikor hallgatnia kell valamit. Például tanórán, ha a pedagógus magyaráz valamit, vagy esti mesénél, ha felolvasod a mesét. 
  • A matató eszközök nem olyan játékok, amelyek bármikor hozzáférhetők, ezeket tartsuk meg az ilyen speciális helyzetekre.
  • A matató eszközöket nem dobáljuk, nem zsonglőrködünk, nem pattogtatjuk!
  • A matató eszközöket a lehető legnagyobb csendben kell használni! Ne zavarjuk vele a többi gyereket!
  • Amikor éppen nincs rájuk szükség, akkor tartsuk egy külön dobozban!

Muszáj matatni?

Természetesen minden gyerekekkel arra törekszem, hogy ha lehet, akkor matatás nélkül dolgozzak. Így, ha csak lehet, a közös munka előtt gondoskodjunk arról, hogy a taktilitás útján kellő mennyiségű inger érje őket.

Minél kevesebb idő teljen azzal az órán, hogy tétlenül kell ülni, és figyelni! Szervezzük úgy az órát/foglalkozást, hogy legyen benne elég gyurmázás, színezés, vagy más taktilis ingert biztosító tevékenység!

Ha ez éppen nem kivitelezhető, akkor igyekezzünk olyan gyakorlatokat beiktatni, amelyek során nagyobb súlyokat kell emelni, cipelni. Nekem az egyik kedvencem, amikor a gyerekek a széken ülnek, és arra kérem őket, hogy tegyék a két tenyerüket lefelé fordítva a székre, és nyomják fel magukat. 

Nem kell hozzá nagy hely, de erőkifejtés az igen! Az ilyen jellegű mozgások csökkentik a taktilis ingereket kereső magatartást. 

Matatók házilag – a kedvenceimet mutatom!

Az első egy gyurmával megtöltött lufi. Nincs hangja, és jó erősen lehet nyomkodni. Figyeljünk arra, hogy kényelmesen beleférjen a gyerek-kézbe! Ha a régi, kézmelegre puhuló gyurmát töltünk bele, még erőteljesebben kell nyomkodni. Azoknak a gyerekeknek jó, akiknek az erősebb taktilis ingerekre van igényük!

 

Scrapbookos albumkarikára vagy kulcskarikára fűzött színes hajgumik elsősorban nem nyomkodásra valók. Azoknak a gyerekeknek adom, akiknek probléma az ujjak egymástól független mozgása, és akiknek inkább a nyújtás okoz gondot.

Szintén scrapbook album karikára fűztem – ezúttal gyöngyöket. Ezeket lehet forgatni, ide-oda tologatni. Nekem mindig a rózsafűzér jut eszembe róla. 

Ez a matató leginkább azoknak a gyerekeknek jó, akik az ujjbegyeikkel szeretnek matatni. Itt sem kell nagy erőt kifejteni, a nyomkodás nem kap szerepet.

Nos ebben semmi extra nincs, csak egy szimpla zseníliadrót. Vannak a hajtekergetős gyerekek – megvan, ugye? Nekik szoktam ezt a matatót ajánlani. Gyengéden maszírozza az ujjakat, kifejezetten kellemes! Akár sorban minden ujjukra rátekerik, majd le. Több színben tartok a matatós dobozban zseníliadrótot, mindenki kedve szerint válogathat!

A következő két képen egymáshoz nagyon hasonló matatót látsz, az egyik egy szimpla zseníliadrótra fűzött gyöngyökből áll, a másiknál a zseníliadrótot csillag formájúra hajlítottuk. 

A csillagosat inkább nagyobb gyerekeknek szoktam kínálni.

Természetesen a legjobb, ha a gyerekek maguk választanak a matatók közül.

Engedjük őket minél többfélét kipróbálni, így fogják felismerni a saját testük igényeit!

 

Ha a te gyermeked is matató gyermek, nagy segítségedre lehet az Én másképp érzem! szenzoros program.

Itt további hasznos gyakorlatokkal, ötletekkel, praktikus megoldásokkal várlak!

Ez érdekel, megnézem!

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás