“A kisfiam 4 éves, és még mindig nem tudjuk eldönteni, jobb vagy balkezes, mert hol a jobb, hol a bal kezét használja evésnél, sőt rajzolásnál is!”

“A kislányomnak szeptemberben el kell kezdenie az iskolát, és nagyon aggódom, mert a papírján a kialakulatlan dominancia szerepel. Járunk mozgásterápiára is, de semmi változás, teljesen esetleges, melyik kezét használja! Okozhat ez problémát az iskolában?”

Több levélből most nem idézek, de rengeteg szülőt érdekelnek hasonló kérdések.

Emlékszem, amikor 18 évvel ezelőtt elvégeztem a mozgásterapeuta képzést, egy iskolaigazgató meg is kérdezte, hogy ugye asztalt nem táncoltatok majd a gyerekekkel…

Még szakmai berkeken belül is gyanúsan méregették az embert, ha azzal indokolt egy olvasási, vagy más tanulási zavart, hogy a gyerkőc laterális dominanciája kevert, vagy kialakulatlan. Aztán szerencsére egyre többen tapasztalták meg a mozgásterápiák hatását, és lett elismertebb a terápia.

Aztán ahogy lenni szokott, ma már a játszótéren terjednek a gyakorlatok, mintha varázsütésre minden problémára ez lenne a megoldás. Hallottam már szobatisztaságra, dadogásra, r hang kialakítására egyedül üdvözítő módszernek a mozgásterápiát ajánlani. Az anyukák pedig lelkesen figyelik a három éves gyerekeket, melyik kezükkel nyúlnak az alma után, és melyik lábukkal kezdik a mászást a csúszda lépcsőfokain.

Azt gondolom, nem árt, ha egy kicsit tisztábban látjuk, mikor és hol van helye a laterális dominancia alakulásába beavatkozni, illetve hogyan is működnek ezek a terápiák.

Amikor egy kisbaba megszületik, mindkét oldala ugyanolyan ütemben és mértékben fejlődik.

Ha netán ez nem így lenne, és a szülők bármilyen különbséget észlelnének a két oldal működésében, akkor ez nem azt jelenti, hogy már alakul a dominancia, és egy gonddal kevesebb, hanem nagy valószínűséggel valamilyen probléma áll fenn az izomtónus állapotában, ami terápiás beavatkozást igényel!

Gondoljunk csak bele, mi lenne, ha egészen pici korban már a domináns kézzel-lábbal kellene élnünk! A testünk valószínűleg aszimetrikusan fejlődne, és ennek sok hátrányát látnánk.

A LATERÁLIS DOMINANCIA FEJLŐDÉSI SZAKASZAI

9

Már az anyaméhben is megfigyelhető, hogy a magzat előnyben részesíti az egyik kezét az ujjszopásnál! Ez persze még nem jelent véglegesített dominanciát.

9

A következő fejlődési szakasz 2-4 éves korban figyelhető meg, erre a szakaszra az jellemző, hogy a gyerekek hol jobb, hol bal kézzel rajzolnak, tevékenykednek. Ekkor egyszerűen nem érdemes még figyelni sem arra, melyik kezét használja a gyermekünk, inkább más fontos dolgokra koncentráljunk.

Az asztal terítésénél érdemes középen elhelyezni az evőeszközöket, hogy a gyermek választhassa meg, melyik kezével nyúl értük.

9

A következő két évben, 4-6 éves kor között a gyerekek többsége egyik kezét már előnyben részesíti, de még akkor is előfordulhat az, hogy az 5 éves gyerekünk egyszer csak, sokszor teljesen váratlanul a másik kezébe veszi a kanalat, a ceruzát, mint előtte. Teljesen normális dolog ez, de ilyenkor már figyelhetjük.

Azonban fontos, hogy tényleg csak figyeljünk!

Ne tegyük szóvá, főleg ne úgy, hogy a gyerkőc is hallja, mert nem jó, ha ebben bármilyen elvárást érez ezzel kapcsolatban, illetve azt gondolhatja, hogy valamilyen probléma van vele. Pedig nem.

9

A legtöbb gyermeknél 6-7 éves kora között egyértelműen kialakul a domináns oldal, ez nagyjából egybeesik az iskolakezdéssel.

Azt kell mondjam, ez egy nagyon optimális időzítés, ugyanis az első osztályban hátrányba kerülhetnek azok a gyerekek, akiknél még nem alakult ki stabil oldaliság.

9

Azonban jó tudni, hogy 8-9 éves korig  még minden gyereknek van ideje arra, hogy egyértelműen és következetesen döntsön valamely oldali keze-lába érzékszerve mellett, vagyis hogy stabil legyen a laterális dominanciája.

HONNAN TUDOM, MELYIK KEZE, MELYIK LÁBA, ILLETVE SZEME ÉS FÜLE A DOMINÁNS?

Játszótéri történet a következő – az egyik édesanya elmesélte, milyen egyszerű módszert hallott a dominancia megállapítására: azt mondod a gyermekednek, kalapáljon egy szöget a fába. Amelyik kezében a kalapácsot fogja, az a keze a domináns.

Kérlek, ne a játszótéren tájékozódj!!!

Mi a probléma ezzel a módszerrel?

Gondolj csak bele: ha a gyermeked domináns keze még nem alakult ki, akkor hétfőn a jobb kezébe fogja a kalapácsot, kedden pedig a bal kezébe.

Honnan fogod tudni, melyik keze a domináns?

A hírlevélből azonban letölthetsz egy egyszerű tesztet, mely választ ad a kérdéseidre! Nagyjából 10 perc alatt képet kaphatsz arról, gyermeked fejlődése hol tart a dominanciák terén!

HOGYAN SEGÍTHETEM SZÜLŐKÉNT A DOMINANCIÁK KIALAKULÁSÁT?

 

Étkezéseknél az evőeszközök legyenek kikészítve már egészen kicsi gyermeknek is. Természetesen ekkor még csak a kanálra lesz szüksége. Később engedd, hogy ő vágja a banánt, sajtot – természetesen nem a legélesebb nagykéssel!

Kézmosásnál ő nyomja a szappant a flakonból, vagy még jobb, ha hagyományos szappant (is) használtok, és a kezét maga szappanozza be.

Hagyj időt arra, hogy önállóan öltözzön/gombolkozzon!

A boltból hazafelé, vagy a játszótérre menet legyen egy kis csomagja, amit ő cipel hazáig. (pl. a homokozó vödör, vagy pár zsemle)

MIÉRT FONTOS A DOMINANCIA KIALAKULÁSA?

 

A domináns kéz előnyben részesítése a különböző feladatok elvégzéséhez lehetővé teszi az agy számára, hogy ezeket a mozgásokat automatikussá tegye.

Ha az agy egyik oldala felelős bizonyos típusú mozgásokért, akkor könnyebb ezeket a feladatokat finomítani és automatikusan végrehajtani, ami pozitívan befolyásolhatja a végrehajtás minőségét.

Minél inkább használja a gyermek az egyik kezét bizonyos mozgásokhoz, annál több lehetősége van az agyának finomítani ezeket a mozdulatokat és automatikussá tenni őket. 

Ez pedig felszabadítja az agyat, hogy más kognitív feladatokra összpontosítson a kéz megfelelő mozgása helyett, így egyre több magasabb rendű, gondolkodással kapcsolatos feladatot tud végezni.

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás