Az öt leggyakoribb rendezetlen összképet mutató írás okai – melyek ezek?
Előre szólok, nem vagyok grafológus, csak grafomán 🙂
Az írást nem lélektani szempontból elemzem – inkább a képességek lesznek a fókuszban.
Az öt leggyakoribb rendezetlen összképet mutató írás okairól szeretnék neked írni.
Sajnos azt tapasztalom, hogy néhány szülő úgy van vele, hogy a gyermek írásán nem szükséges dolgozni, hiszen ott a billentyűzet, majd azon szépen ír.
A számítógépen van helyesírás-ellenőrző is, így az is pipa, azzal sem kell foglalkozni.
Azonban az írásnak nem csupán tantárgyi funkciója van, hanem a szakértő számára bizonyos értelemben diagnosztikai eszköz is.
Ha meglátom egy alsós gyermek írását, bizony sok információt tudok meg a részképességeiről.
Nézzük sorban!
Lássuk, melyek a leggyakrabban előforduló okok, ami miatt egy gyerkőc írása kívánnivalót hagy maga után!
Görcsös kézírás, szinte belevésve a füzetbe – nos ennek oka leggyakrabban a bizonytalan ceruzatartás. De akkor is görcsössé válik az írás, ha nem alakult ki a csuklóból vezérelt mozgás, és a gyermek még mindig vállból indítaná a mozdulatokat. Naná, hogy a vállból indított betűk nem férnek majd el a sorok között, így aztán erővel kell a lendületet fékezni!
A betűk nem a megfelelő vonalközbe kerülnek – Ezek leggyakrabban téri tájékozódási zavarra utaló jelek. Ne tévesszen meg, ha már meg tudja mondani, melyik a jobb és bal keze, ezt iskolára már megtanulhatja, azonban ettől még nem biztos, hogy valóban jól tájékozódik. Ez az olvasás során is gondot jelenthet.
Az írás során a hurkolásokat nem sikerül kiviteleznie, például kis írott l, f,g, gy, stb betűk esetében. Ilyenkor a keresztezett mozgások sem sikerülnek megfelelően, illetve a testközépvonal átlépésével is gondjai lehetnek a gyermeknek. Ez szintén okozhat az olvasás területén is gondokat!
Viszonylag rendezett íráskép, sok-sok helyesírási hibával.
Nos ennek többféle oka is lehet. Egyrészt elképzelhető, hogy az írásmozgással minden rendben van, és a probléma inkább auditív területen van. Azonban sok esetben ez csalóka, és bizony az íráskép okozza a fő problémát.
Egyszerűen a gyermek nem tud két területre fókuszálni: vagy a szépírásra törekszik, vagy a helyesírásra figyel. Nos, ha az előbbi tűnik fontosabbnak, akkor a kézírás olyan energiákat von el tőle, hogy a helyesírásra egyszerűen nem marad elég fókusz…Neki mindig választania kell: szép írás vagy helyesírás?
Első-második osztályban inkább a szépírást választja, hiszen ezen érez nagyobb hangsúlyt, majd harmadik-negyedikben inkább a helyesírás kerül a fókuszba, és így nagyon romlik az írás rendezettsége.
Szabálytalanul leírt betűk – és most nem arra gondolok, hogy picit rövidebb valamelyik betű szára, hanem arra, amikor nem záródik egy kerek betű, egyik jobbra, másik balra dől – ez leggyakrabban technikai hiányosságra utal, és sok esetben a mozgásemlékezet nem működik megfelelően
Mit tehetsz, ha ezeket a jeleket tapasztalod a gyermeked írásán?
Látható, hogy ha a problémák gyökerére fókuszálunk, és ezeket a képességeket fejlesztjük, akkor nem csupán az íráskép változik előnyösen, hanem más területeken is jobban fog teljesíteni a gyermekünk.
Tipikusan ilyen terület az olvasás, és a helyesírás.
Az íráskép változása számos más területen pozitív változást hoz magával, hiszen nem gyakoroljuk az írást, hanem fejlesztjük azokat a képességeket, melyek az íráshoz szükségesek!
Skillo levelek
A gombra kattintással elfogadom az Adatkezelési Szabályzatot, és hozzájárulok, hogy ingyenes letölthető anyagokat és értékes írásokat tartalmazó hírleveleket kapjak az általam megadott címre.
Első osztályban tanító vagyok. Sok, egyre több ilyen írást látok a munkám során. Szeretném, ha segítséget kapnék a munkámban.
Kedves Ágnes! Igyekszem 🙂
Kedves Virág! Nagyon hasznos volt ez az írás. Köszönöm.
Kb.minden nap olvasok Öntől valami hasznosat. Nem is értem, honnan van ennyi irányba energiája :), de hogy rengeteg kollégának, szülőnek, GYEREKnem segít, az biztos.
Hálásan köszönöm.
Éva
Kedves Éva! Köszönöm a kedves visszajelzést! Örülök, hogy hasznosnak tartod az írásokat. 🙂