MI AZ A VIZUÁLIS KÖVETÉS?

A vizuális követés a vizuális észlelés része.

Fontos képesség, hiszen ezek nélkül az irányított szemmozgások nélkül egészen alapvető tevékenységeket sem lennénk képesek elvégezni.

Ebben a bejegyzésben bemutatom, milyen problémákat okozhat, ha gyermekednek problémája van ezen a területen!

Kétféle vizuális követés létezik:

a mozgó tárgyra való fókuszálás és a két tárgy közötti váltás.

Ez a képességünk nem velünk született, hanem fokozatosan alakul ki.

A pici babák szeme néha még szinte „önálló életet él”, csak fokozatosan – úgy hat hónapos korukra – alakul ki az összehangolt, rendezett mozgásuk.

Ahogy ez alakul, úgy fejlődik a vizuális követés is, ami egyébként már nem sokkal a születés után, pár hetes korban megjelenik.

Ekkor ugyanis az újszülött már képes a neki mutatott tárgyra fókuszálni, majd ha a tárgyat jobbra-balra mozgatni kezdjük, akkor képes a szemével követni ezt a mozgást.

A csecsemők először a fejüket és a szemüket is mozgatják, hogy kövessék a tárgyakat, majd a készség érésével párhuzamosan képessé válnak arra, hogy csak a szemükkel kövessék a megfigyelt tárgyat.

Először a vízszintes mozgás, majd a függőleges és a körmozgás követése sikerül nekik.

4-5 hónapos korukra lesznek képesek arra, hogy bármilyen mozgáspályát le tudjanak a szemükkel követni.

MIÉRT FONTOS A VIZUÁLIS KÖVETÉS?

Ahhoz, hogy a környezetünkkel kapcsolatba kerüljünk, meg kell tanulnunk a szemünkkel követni a bennünket körülvevő tárgyakat.

Később ez a képesség lesz az alapja a

  • testtudat alakulásának,
  • vagy annak, hogy valamilyen tárgyat megkeressünk,
  • aztán az iskolában az írás-olvasás elsajátításához lesz nélkülözhetetlen.

Az olvasáshoz a szem az írott szöveg mentén mozog, fixálja a betűket, majd ugrik a következő szóra.

A szemmozgás ilyen szintű kontrolljához már komoly érettség szükséges – a folyamatban ugyanis olyan agyi területek is részt vesznek, amelyek csak úgy négy éves kortól indulnak jelentős fejlődésnek.

Ezeket a magasabb szintű szemmozgásokat számos kutató vizsgálta részletesen, ebben a posztban erre nem térek ki, in

HA GYERMEKEDNEK NEHÉZSÉGEI VANNAK A VIZUÁLIS KÖVETÉS TERÉN, EZEKET TAPASZTALHATOD NÁLA:

9

nem tudja elkapni a labdát

9

nem elég ügyes a célba dobásban

9

nem tud ügyesen autót gurítani

9

a labdajátékokban kifejezetten ügyetlen

9

tálaláskor nem tud szedni magának a közös tálból

9

melléönti a kakaót a kancsóból

9

nehezen tud megkeresni dolgokat

Ha ezek még középső – vagy nagycsoportban is gondot okoznak, akkor mindenképp érdemes foglalkozni ezzel a problémával.

MILYEN GONDOKAT OKOZHAT EZ AZ ISKOLÁBAN?

9

nehezebben tanul meg olvasni

9

nehezebben tanul meg írni

9

nehezebben tud majd a tábláról másolni

9

olvasás közben átugorja a szavakat, a sorokat, kihagyhat betűket – ami megnehezíti a szavak, mondatok értelmezését is

9

írás során könnyen lemaradnak az ékezetek, az írás külalakja nem lesz egységes, a szavak esetleg teljesen olvashatatlanná válhatnak

9

mindezek így együttesen lelkileg is megviselheti a gyermeket, ami könnyen vezethet oda, hogy a sok frusztráció miatt szenvedni fog az iskolában

Ha érzékeled a jeleket, te magad is javíthatsz a helyzeten!

Az Ugróiskola online programban a vizuális követés fejlesztése is fontos szerepet kap majd!

Kattints a képre, vagy a gombra további információért!

TETSZETT A CIKK?

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok más értékes írást, játékot, sablont küldök neked! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás