MI AZ A VIZUÁLIS KÖVETÉS?
A vizuális követés a vizuális észlelés része.
Fontos képesség, hiszen ezek nélkül az irányított szemmozgások nélkül egészen alapvető tevékenységeket sem lennénk képesek elvégezni.
Ebben a bejegyzésben bemutatom, milyen problémákat okozhat, ha gyermekednek problémája van ezen a területen!
Kétféle vizuális követés létezik:
a mozgó tárgyra való fókuszálás és a két tárgy közötti váltás.
Ez a képességünk nem velünk született, hanem fokozatosan alakul ki.
A pici babák szeme néha még szinte „önálló életet él”, csak fokozatosan – úgy hat hónapos korukra – alakul ki az összehangolt, rendezett mozgásuk.
Ahogy ez alakul, úgy fejlődik a vizuális követés is, ami egyébként már nem sokkal a születés után, pár hetes korban megjelenik.
Ekkor ugyanis az újszülött már képes a neki mutatott tárgyra fókuszálni, majd ha a tárgyat jobbra-balra mozgatni kezdjük, akkor képes a szemével követni ezt a mozgást.
A csecsemők először a fejüket és a szemüket is mozgatják, hogy kövessék a tárgyakat, majd a készség érésével párhuzamosan képessé válnak arra, hogy csak a szemükkel kövessék a megfigyelt tárgyat.
Először a vízszintes mozgás, majd a függőleges és a körmozgás követése sikerül nekik.
4-5 hónapos korukra lesznek képesek arra, hogy bármilyen mozgáspályát le tudjanak a szemükkel követni.
MIÉRT FONTOS A VIZUÁLIS KÖVETÉS?
Ahhoz, hogy a környezetünkkel kapcsolatba kerüljünk, meg kell tanulnunk a szemünkkel követni a bennünket körülvevő tárgyakat.
Később ez a képesség lesz az alapja a
- testtudat alakulásának,
- vagy annak, hogy valamilyen tárgyat megkeressünk,
- aztán az iskolában az írás-olvasás elsajátításához lesz nélkülözhetetlen.
Az olvasáshoz a szem az írott szöveg mentén mozog, fixálja a betűket, majd ugrik a következő szóra.
A szemmozgás ilyen szintű kontrolljához már komoly érettség szükséges – a folyamatban ugyanis olyan agyi területek is részt vesznek, amelyek csak úgy négy éves kortól indulnak jelentős fejlődésnek.
Ezeket a magasabb szintű szemmozgásokat számos kutató vizsgálta részletesen, ebben a posztban erre nem térek ki, in
HA GYERMEKEDNEK NEHÉZSÉGEI VANNAK A VIZUÁLIS KÖVETÉS TERÉN, EZEKET TAPASZTALHATOD NÁLA:
nem tudja elkapni a labdát
nem elég ügyes a célba dobásban
nem tud ügyesen autót gurítani
a labdajátékokban kifejezetten ügyetlen
tálaláskor nem tud szedni magának a közös tálból
melléönti a kakaót a kancsóból
nehezen tud megkeresni dolgokat
Ha ezek még középső – vagy nagycsoportban is gondot okoznak, akkor mindenképp érdemes foglalkozni ezzel a problémával.
MILYEN GONDOKAT OKOZHAT EZ AZ ISKOLÁBAN?
nehezebben tanul meg olvasni
nehezebben tanul meg írni
nehezebben tud majd a tábláról másolni
olvasás közben átugorja a szavakat, a sorokat, kihagyhat betűket – ami megnehezíti a szavak, mondatok értelmezését is
írás során könnyen lemaradnak az ékezetek, az írás külalakja nem lesz egységes, a szavak esetleg teljesen olvashatatlanná válhatnak
mindezek így együttesen lelkileg is megviselheti a gyermeket, ami könnyen vezethet oda, hogy a sok frusztráció miatt szenvedni fog az iskolában
Tetszett az írás?
Iratkozz fel a Skillo levelekre, hogy sok más hasonló értékes írást, játékot, sablont kaphass a levelesládádba!
Majd ne felejts el korosztályt jelölni, hogy valóban csak a számodra értékes témákról kapj olvasnivalókat!