Tudom, tudom…az eddigi írásaim alapján teljesen úgy néz ki, mintha Mária Montessori egy gondos anyuka lenne, nem pedig pedagógus.
Mert mi a dolga a jó pedagógusnak a köznapi terminológia szerint?
A pedagógus az, aki ismereteket tanít.
És mi a dolga a szülőnek?
A szülő az, aki önállóságra neveli a gyermekét, aki megtanítja késsel-villával enni, orrot fújni, mosogatni.
A pedagógusi munka szerves része, hogy segíti a gyermeket az önállóság fejlődésében, és bizony a szülőnek is feladata, hogy a gyermeke tanulását is segítse.
A gyermek teljes egész, nem oszthatjuk fel a fejlődését sem, hiszen minden területen egyformán szüksége van támogató környezetre ahhoz, hogy megfelelően fejlődjön.
Így gondolkodott erről Montessori is, ezért helyezett nagy hangsúlyt a háziumunkákra az oviban és az iskolában is.
Hiszen itt ugyanúgy meg kell teríteni, mint otthon, az eszközöket, játékokat ugyanúgy el kell pakolni, mint otthon, és még sorohatnám.
És hogy a másik oldalt is nézzük, a kétszer kettőt nem csak a matekdolgozatra kell tudni, hanem a boltban a vásárláskor is, vagy a főzés során.
Így aztán mindenki nyer azzal, ha szülő és pedagógus összefognak, és mindketten az egész gyermeket nézik, nem csupán egy szeletet belőle.
A házimunka az élet része!
A házimunka megtanítja őt arra, hogy tisztelje mások munkáját is!
A házimunka fejleszt!
Olyan házimunkát válasszunk, ami illik az életkorához!
Érdemes megnézni amerikai blogokon a listákat, ahol a 10 évesek listáján simán ott a vasalás, fűnyírás, villanykörte csere…őszintén szólva ezeken elképedtem, én a 14 éveseimet tanítottam meg vasalni…holott ha Amerikában meg tudják csinálni, akkor a mi gyerekeink is képesek rá.
Nem célom, hogy egyik vagy másik rendszert bíráljam, inkább azt mondom, mindenki hallgasson a józan eszére ebben! Bőven van olyan tevékenység, ami nem vet fel ilyen kérdéseket: mosogatás, porszívózás, szemetes tisztán tartása, portörlés, stb.
Tanítsuk meg, hogyan kell helyesen elvégezni a házimunkát!
Hosszú távon nem jó politika, hogy megkérjük, mosogasson el, majd ha befejezte a habfürdőt, nekiállunk, feltűrjük az ingujjunkat, és elmosogatunk újra.
Ilyenkor az a helyes, ha megmutatjuk neki, mennyi mosogatószert használjon, hol maradt maszatos az edény, és megkérjük, mossa le azt is! Csak így fogja azt megtapasztalni, hogy ő is teljes értékű munkát végzett.
Valódi eszközökkel dolgozzunk!
Tetszett az írás?
Iratkozz fel a Skillo levelekre, hogy sok más hasonló értékes írást, játékot, sablont kaphass a levelesládádba!
Majd ne felejts el korosztályt jelölni, hogy valóban csak a számodra értékes témákról kapj olvasnivalókat!