fbpx

 

Ha amerikai blogoldalakra tévedsz, rengeteg érzékelő dobozra találsz ötletet. Amikor elkészítettem néhányat, rájöttem, hogy hatalmas segítséget jelent  a taktilis érzékelés fejlesztésében!

Ráadásul sokféle kreatív tevékenységet csempészhetünk abba a folyamatba, amíg elkészülünk egy ilyen dobozzal. A dobozzal való játék során pedig a fejlesztés rendkívül sok területen megvalósulhat: finommotorika, figyelem, taktilis ingerek feldolgozása, téri tájékozódás fejlesztése, hogy csak a legkézenfekvőbb előnyeit említsem.

Számomra fantasztikus tapasztalat volt, hogy a 6 hónapos babától kezdve a 10 éves gyerkőcig minden korosztály megtalálta benne az örömforrást.

A képen egy méhecske-témára elkészült dobozt láthatsz.

A dobozba csupa olyan dolog került, ami megfogható, szájba vehető, bár kétségtelen, hogy nem ebédre készült, szóval azért szülői felügyeletet igénylő játék.

 

DE MÉGIS, MIRE JÓ EZ AZ ÉRZÉKELŐ DOBOZ?

Kicsit messzebbről kell kezdenem…amikor ma megszületik egy pici baba, mindenből a lehető legjobbat szeretnénk neki adni. És ez jól is van így.

Csakhogy az életben eljönnek azok a pillanatok, amikor egy csöppnyi lénynek mégiscsak küzdenie kell.

Akármennyire is fáj a szívünk ezt látni, de sokszor el kell esnie ahhoz, hogy megtanuljon járni.

Át kell esnie a dackorszakon, hogy megtanuljon “akarni”.

Meg kell tapasztalnia, hogy kényelmetlen a pisis/kakis pelus, hogy szobatiszta akarjon lenni.

Muszáj unatkoznia, hogy megtanulja, hogyan foglalhatja le magát.

Sorolhatnám még a példákat napestig…

Manapság azonban sokszor látom, hogy ezektől a fájdalmas utaktól, küzdelmektől próbáljuk őket megszabadítani, az útjukat rövidebbé tenni, a bozótot pedig kivágni előttük.

Ezért járókába tesszük őket, kerüljük a konfrontációkat, tökéletesen nedvszívó pelenkákat használunk, folyamatosan szórakoztatjuk őket, stb, stb.

Persze nagy különbség van a folyamatosan szórakoztatott és az elhanyagolt gyerekek között, így senkit sem biztatok azzal, hogy ezentúl ne játsszon a gyermekével, sőt!

Igenis játsszunk velük – itt az egyensúlyról van szó. Legyen olyan időszak a nap során, amikor elvárjuk tőle, hogy ő találja meg a megfelelő elfoglaltságot.

 

És mi köze ennek az egésznek az érzékelő dobozhoz?

Egyes kutatások szerint a mai gyerekek sokkal kevesebb taktilis ingert tapasztalnak meg, mint néhány évtizeddel ezelőtt.

A ruháik olyan finom anyagból készülnek, hogy nem is érzik, hogy van rajtuk valami…sok zoknin nincs varrás sem. A játékaik sima felületű műanyagból készülnek, a gyerekek játszótereken játszanak, ahol a mászóka ugyan fából van, de tökéletesen simára van csiszolva.

Én még emlékszem, egy-egy nyáron hányszor kellett tüskét kivenni az ujjaimból vagy a talpamból…és egy kezemen meg tudom számolni, hogy a hat gyerekemnek összesen hányat szedtem ki. És nem, nem hagytam bennük a tüskét, hanem már egy olyan biztonságos környezetben nőttek fel, hogy nemigen ment tüske az ujjukba.

Pedig sokat jártunk kirándulni, sokféle nomád táborban megfordultak, mégis…

És persze joggal kérdezed most: ki a fene akarja, hogy a gyerekének tüske menjen az ujjába? Épeszű szülő ilyet nem kívánhat.

Igen, nem is kíván. Mégis, úgy tűnik, ezekkel a dolgokkal nem csak a fürdővizet öntöttük ki, hanem ezzel együtt valami mást is…

Egyre több a szenzorosan túlérzékeny gyermek. Ez ma már tény.

Melyek a túlérzékenység lehetséges tünetei?

9

nem bírja elviselni, ha koszos vagy ragacsos lesz a keze

9

nem tudja elviselni a ruha cetlijét a nyakánál, vagy más helyen

9

csak varrás nélküli zoknit, sapkát hajlandó felvenni

9

utálja a garbót

9

nem bírja elviselni, ha vizes lesz az arca (hajmosásnál)

9

Akármilyen furcsa is, vannak gyerekek, akiket viszolygással tölt el a homokozás, vagy más anyag érintése

Természetesen attól, hogy utálja a garbót nem nevezzük túlérzékenynek, a probléma ugyanis legtöbbször tünetegyüttesben jelentkezik. Problémát akkor okoz, ha ezek a tünetek már a normál életvitelt akadályozzák.

Nekik, illetve a többi gyerkőcnek is nagy élményt jelent, ha ilyen érzékelő doboz segítségével sokféle taktilis ingert tapasztalhatnak meg.

A szenzorosan túlérzékeny gyerekeknek így lehetőségük van csak olyan fokban kapcsolatba lépni az anyagokkal, amíg számukra ez komfortos.

A kukoricadarával megtöltött dobozba nem merítik bele a kis kezüket, hanem pl. egy kanál segítségével lapátolják a kukoricadarát a tésztákba. Vagy éppen a méhecskéket tartva lépkednek benne.

Később egyre bátrabbakká válnak, és talán sikerül legyőzni is az ellenérzést bizonyos anyagok irányába.

A többi gyerkőc számára pedig ezek a játékok újabb és újabb tapasztalatszerzési lehetőséget nyújtanak. Ezáltal fejlődik a testsémájuk, mely kihatással van a téri tájékozódás, a beszéd, ezáltal pedig a későbbi olvasási képességekre is.

Szóval, készítsetek érzékelő dobozokat!

Hogyan lehet velük játszani?

Az érzékelő dobozok kiválóan alkalmasak a szabad játékra, hidd el, a gyerkőc nagyon élvezi magát a felfedezést is!

 

Hogyan játszhatunk az érzékelő dobozokkal?

9

meséket, rövid történeteket dramatizáltunk

9

meghatározott helyre kellett tenni az állatokat a dobozba, ezzel gyakoroltuk a viszonyszókat, fejlődött a téri tájékozódás (elé, mögé, alá, fölé, jobb oldalára, bal oldalára, stb)

9

számolni kellett: pl. hány méhecskét látsz?

9

a kukoricadarában elbújtak a ziziszemek, keresd meg őket!

9

gondoltam valamire, ami a dobozban van – úgy kezdődik, hogy “le…”, találd ki, mire gondoltam!

9

csipesz segítségével vegyél ki a dobozból egy adott dolgot!

Mit tartalmaz a képen látható érzékelő doboz?

9

50 dkg kukoricadarát

9

penne tésztából készült +méhsejteket” Sajnos hatszög alakú tésztát nem találtam. A tésztákat ragasztópisztollyal ragasztottam össze hatos blokkokban.

9

ziziszemeket, melyek az édes nektárt jelképezik

9

kanalat, csipeszt

9

méhecskéket (ezt hírlevélben küldöm, neked csak nyomtatni és laminálni kell)

Milyen játékokat játszhatunk ezzel az érzékelő dobozzal?

9

A méhecskéket csipeszekre ragasztva a vöröslencse vagy ziziszemeket a tésztába lehet pakolni

9

A méhecskék elindulhatnak nektárért, közben számolhatjuk, hányan maradtak otthon, és hányan indultak el.

9

A méhecskék elbújhatnak a kukoricadarában, meg lehet keresni őket például csukott szemmel

9

Logopédia foglalkozáson használom a “Z” hang automatizáláshoz, ilyenkor reptetjük a méhecskéket.

9

Tematikus hetek során készülhet ilyen doboz, kiegészülhet még számos elemmel, alkalmas a méhekről való beszélgetéshez.

Skillo levelek

A gombra kattintással elfogadom az Adatkezelési Szabályzatot, és hozzájárulok, hogy ingyenes letölthető anyagokat és értékes írásokat tartalmazó hírleveleket kapjak az általam megadott címre.