Melyik a legnehezebb terep az ADHD-s gyermekeknek?

Kétségkívül az iskola!

Más területen sem egyszerű az életük, de az iskolai szabályaihoz különösen nehéz alkalmazkodniuk.

Ebben a helyzetben létfontosságú, hogy a szülő és a pedagógus képes legyen együttműködni a gyerkőc érdekében.

Egyikük sincs könnyű helyzetben: a szülő dolga, hogy a saját gyermeke érdekeit védje, a pedagógusnak azonban az osztály egészének érdekét kell szem előtt tartania.

Mégis azt gondolom, igenis létezik a közös összefogás a gyermek érdekében, és vannak erre igen jó példák.

Mit tehetünk ennek érdekében?

Életem során többször kerültem abba a helyzetbe, hogy a szülő is, és a pedagógus is megbízott bennem. Ennek az együttműködésnek eredményeképpen sikerült olyan alapokat lefektetnünk, amelyek mentén a hiperaktivitás-figyelemzavar  tüneteit mutató gyerkőc helyzete sokat javult az osztályban, és tanulmányi eredményei is egyre jobbak lettek.

Ebben a posztban az elveket osztom meg, melyekről úgy gondolom, nem úszhatja meg sem a szülő, sem a pedagógus.

Sok munka? Igen, az.

Megéri? Azt gondolom, ez nem kérdés, a hiperaktív gyerkőc egyetlen esélye…

1. Napi és heti viselkedés értékelése

Fontos lenne végre a szemléletváltás: nem csak akkor jelzünk az értékelőlapon, amikor a gyerkőc szemtelen, nem figyel, vagy zavarja az órát!

A lapon annak is szerepelnie kell, hogy segített egy társának, hogy bekiabálás helyett jelentkezett, hogy időben felöltözött, amikor udvari szünet volt.

Ilyenkor az első észrevétel a következő szokott lenni:

“De hát nem dicsérhetem meg mindenért, ami amúgy az elvárható minimum! A többi gyerektől is ezt várom el, ez alap.”

Erre én mindig azt mondom: nem kell megdicsérni, elegendő, ha észreveszed!

A visszajelzések nagyon fontosak a számára!

A hiperaktív gyerkőc nem arra vágyik, hogy állandóan ajnározzuk: milyen ügyes vagy! 2 percig csendben tudtál maradni! Ő pontosan tudja, hogy ezt a lécet mások simán megugorják, és ő is ezt szeretné. Csakhogy neki nem megy…

Ha egy napi értékelésben megemlíted, hogy időben elkészült a feladatával, ez elég. Tudni fogja, hogy ha egyszer sikerült, máskor is meg tudja majd csinálni.

Az iskolai értékelések fontosak a szülőknek is, és fordítva: fontosak lehetnek a pedagógusnak is!

Ezért jó, ha reggel 5 percben a szülő is megírja, hogy éjjel többször felébredt a gyermek, vagy reggel nem evett semmit – nem gondolom, hogy minden mozdulatát rögzíteni kellene, de egy hiperaktív gyermek esetében ezek igen fontos információk lehetnek!

2. Rendszer az iskolai füzetek, könyvek és papírok között!

A hiperaktív gyerekek káoszban élnek – nehezen tudják a teret, időt strukturálni maguk körül, ezért nagyon fontos, hogy extra segítséget kapjanak a dolgaik rendben tartásához!

Ez nem azt jelenti, hogy mi pakoljuk be a táskájukba a tanszereket, sőőőt!! Kifejezetten fontos, hogy ezt ők maguk végezzék! Viszont közösen keressünk megoldásokat arra vonatkozólag, hogy minden dolguknak legyen konkrét helye, és tanítsuk meg neki azokat a trükköket, amelyek segítségére lesznek a pakolásnál.

Sajnos ez sem fog működni a szülő-pedagógus együttműködése nélkül! Fontos, hogy mindkét helyen ugyanazon elvek mentén segítsük a gyermeket a fejlődésben!

3. Rendszeres kommunikáció a szülők és pedagógusok között!

Ma már mindenkinek drága az ideje, ezért ez egy kényes téma. Sokszor hallok szülőket panaszkodni, hogy a pedagógussal nem tudnak szót váltani, mert mindig rohannak, és a telefonszámát nem adja ki az iskola. Máskor tanító nénik mesélik, hogy vannak szülők, akik sem fogadóórára, sem szülői értekezletre nem jönnek el, pedig gond van a gyermekükkel.

Hát nehéz ebben igazságot tenni!

Azonban ha a pedagógus és a szülő is elmondja, hogy mikor és milyen módon szeretne kommunikálni a másik féllel, az sokat lendíthet a közös ügyön!

Te melyik eszközt kedveled? Telefon? Email? Személyes találkozás? Más?

Mikor érsz rá leginkább? Reggel? Délelőtt? Délután? Este?

Tiszteljük egymás idejét, és máris hatékonyabb lesz a kommunikációnk!

4. Megfelelő alvásidő!

Nos, ez főként szülői kompetencia, de alsóbb osztályokban nem árt, ha a pedagógus is nyitott erre a kérdésre, és igyekszik időt, helyet biztosítani a pihenésre!

Tudom, hogy a magyar osztálytermek legtöbbször alkalmatlanok arra, hogy a gyerekek délután lepihenjenek, de azért ha nagyon szeretnénk, meg tudjuk oldani egy csendes sarok kialakítását matraccal, párnákkal.

Lehet ott olvasni, vagy szundikálni is…

De a fő alvásidő természetesen az éjszaka, amikor a gyermekek otthon vannak.  Nagyon fontos, hogy a gyerkőc időben ágyba kerüljön, ne szűrődjön be a tévé fénye és hangja!

A szobában ne legyen túl meleg, és legyen kényelmes matraca a gyermeknek!

Ha mindezek ellenére is nehezen alszik el a gyerkőc, vagy sokszor ébred fel éjjel, mindenképpen érdemes alvásspecialistához fordulnunk!

5. Étkezési és ivási igények respektálása!

A hiperaktív gyerekek anyagcseréje is gyorsabb, így hamarabb megéheznek, mint a társaik. Néha szükség lehet arra, hogy akár tanórán is bekapjanak néhány falatot, vagy igyanak pár korty vizet.

Sok szülő speciális diétát is kipróbál a gyermeke állapotának javítása érdekében, vagy tartósan alkalmazza is ezeket az elveket – ilyenkor teljesen felesleges, hogy a pedagógus elbizonytalanítsa, inkább partnerként támogassa a gyerkőc diétáját! Azonban az sem szükséges, hogy ő presszúrázza a szülőket a diéta irányába.

Ez felettébb kényes téma, ennek eldöntését a legjobb a szülőkre bízni!

Nyilván extrém helyzetekben más a helyzet, de ez ritkán fordul elő.

5+1. Speciális eszközök biztosítása!

E tekintetben a pedagógusnak lehet több ötlete, mellyel a tanórán segíti a gyerkőcöt, illetve az otthoni tanuláshoz, leckeíráshoz adhat tippeket.

A tanulmányi eredmény nagymértékben javulhat, ha ezeket az eszközöket használja a gyermek az iskolában és otthon is!

Ha érdekelnek további cikkek az ADHD-ról KATTINTS IDE és ismerkedj meg egy új kutatási eredményről, mely mozgékonyságuk háttérben áll!

Amennyiben érdekel, hogyan tudod gyermeked figyelmét játékos feladatokkal fejleszteni KATTINTS IDE!

Ha szeretnél képben lenni,

miként fejlesztheted hatékonyan gyermeked figyelmét,

a gombra kattintva kérd el a

“10 módszer gyermeked figyelmének fejlesztéséért” című ingyenes ebookomat!

Ha szeretnéd gyermeked figyelmét hatékony módszerekkel fejleszteni,

akkor katt a gombra, vagy a képre, és nézd meg, hogyan tudlak ebben segíteni!

Ha tetszett a tartalom iratkozz fel a SKILLO levelekre! Feliratkozásod után sok értékes játékot, sablont küldök neked és számos szakmai anyaggal gazdagítalak! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás