Melyik a legnehezebb terep az ADHD-s gyermekeknek?
Kétségkívül az iskola!
Más területen sem egyszerű az életük, de az iskolai szabályaihoz különösen nehéz alkalmazkodniuk.
Ebben a helyzetben létfontosságú, hogy a szülő és a pedagógus képes legyen együttműködni a gyerkőc érdekében.
Egyikük sincs könnyű helyzetben: a szülő dolga, hogy a saját gyermeke érdekeit védje, a pedagógusnak azonban az osztály egészének érdekét kell szem előtt tartania.
Mégis azt gondolom, igenis létezik a közös összefogás a gyermek érdekében, és vannak erre igen jó példák.
Mit tehetünk ennek érdekében?
Életem során többször kerültem abba a helyzetbe, hogy a szülő is, és a pedagógus is megbízott bennem. Ennek az együttműködésnek eredményeképpen sikerült olyan alapokat lefektetnünk, amelyek mentén a hiperaktivitás-figyelemzavar tüneteit mutató gyerkőc helyzete sokat javult az osztályban, és tanulmányi eredményei is egyre jobbak lettek.
Ebben a posztban az elveket osztom meg, melyekről úgy gondolom, nem úszhatja meg sem a szülő, sem a pedagógus.
Sok munka? Igen, az.
Megéri? Azt gondolom, ez nem kérdés, a hiperaktív gyerkőc egyetlen esélye…
1. Napi és heti viselkedés értékelése
Fontos lenne végre a szemléletváltás: nem csak akkor jelzünk az értékelőlapon, amikor a gyerkőc szemtelen, nem figyel, vagy zavarja az órát!
A lapon annak is szerepelnie kell, hogy segített egy társának, hogy bekiabálás helyett jelentkezett, hogy időben felöltözött, amikor udvari szünet volt.
Ilyenkor az első észrevétel a következő szokott lenni:
“De hát nem dicsérhetem meg mindenért, ami amúgy az elvárható minimum! A többi gyerektől is ezt várom el, ez alap.”
Erre én mindig azt mondom: nem kell megdicsérni, elegendő, ha észreveszed!
A visszajelzések nagyon fontosak a számára!
A hiperaktív gyerkőc nem arra vágyik, hogy állandóan ajnározzuk: milyen ügyes vagy! 2 percig csendben tudtál maradni! Ő pontosan tudja, hogy ezt a lécet mások simán megugorják, és ő is ezt szeretné. Csakhogy neki nem megy…
Ha egy napi értékelésben megemlíted, hogy időben elkészült a feladatával, ez elég. Tudni fogja, hogy ha egyszer sikerült, máskor is meg tudja majd csinálni.
Az iskolai értékelések fontosak a szülőknek is, és fordítva: fontosak lehetnek a pedagógusnak is!
Ezért jó, ha reggel 5 percben a szülő is megírja, hogy éjjel többször felébredt a gyermek, vagy reggel nem evett semmit – nem gondolom, hogy minden mozdulatát rögzíteni kellene, de egy hiperaktív gyermek esetében ezek igen fontos információk lehetnek!
2. Rendszer az iskolai füzetek, könyvek és papírok között!
A hiperaktív gyerekek káoszban élnek – nehezen tudják a teret, időt strukturálni maguk körül, ezért nagyon fontos, hogy extra segítséget kapjanak a dolgaik rendben tartásához!
Ez nem azt jelenti, hogy mi pakoljuk be a táskájukba a tanszereket, sőőőt!! Kifejezetten fontos, hogy ezt ők maguk végezzék! Viszont közösen keressünk megoldásokat arra vonatkozólag, hogy minden dolguknak legyen konkrét helye, és tanítsuk meg neki azokat a trükköket, amelyek segítségére lesznek a pakolásnál.
Sajnos ez sem fog működni a szülő-pedagógus együttműködése nélkül! Fontos, hogy mindkét helyen ugyanazon elvek mentén segítsük a gyermeket a fejlődésben!
3. Rendszeres kommunikáció a szülők és pedagógusok között!
Ma már mindenkinek drága az ideje, ezért ez egy kényes téma. Sokszor hallok szülőket panaszkodni, hogy a pedagógussal nem tudnak szót váltani, mert mindig rohannak, és a telefonszámát nem adja ki az iskola. Máskor tanító nénik mesélik, hogy vannak szülők, akik sem fogadóórára, sem szülői értekezletre nem jönnek el, pedig gond van a gyermekükkel.
Hát nehéz ebben igazságot tenni!
Azonban ha a pedagógus és a szülő is elmondja, hogy mikor és milyen módon szeretne kommunikálni a másik féllel, az sokat lendíthet a közös ügyön!
Te melyik eszközt kedveled? Telefon? Email? Személyes találkozás? Más?
Mikor érsz rá leginkább? Reggel? Délelőtt? Délután? Este?
Tiszteljük egymás idejét, és máris hatékonyabb lesz a kommunikációnk!
4. Megfelelő alvásidő!
Nos, ez főként szülői kompetencia, de alsóbb osztályokban nem árt, ha a pedagógus is nyitott erre a kérdésre, és igyekszik időt, helyet biztosítani a pihenésre!
Tudom, hogy a magyar osztálytermek legtöbbször alkalmatlanok arra, hogy a gyerekek délután lepihenjenek, de azért ha nagyon szeretnénk, meg tudjuk oldani egy csendes sarok kialakítását matraccal, párnákkal.
Lehet ott olvasni, vagy szundikálni is…
De a fő alvásidő természetesen az éjszaka, amikor a gyermekek otthon vannak. Nagyon fontos, hogy a gyerkőc időben ágyba kerüljön, ne szűrődjön be a tévé fénye és hangja!
A szobában ne legyen túl meleg, és legyen kényelmes matraca a gyermeknek!
Ha mindezek ellenére is nehezen alszik el a gyerkőc, vagy sokszor ébred fel éjjel, mindenképpen érdemes alvásspecialistához fordulnunk!
5. Étkezési és ivási igények respektálása!
A hiperaktív gyerekek anyagcseréje is gyorsabb, így hamarabb megéheznek, mint a társaik. Néha szükség lehet arra, hogy akár tanórán is bekapjanak néhány falatot, vagy igyanak pár korty vizet.
Sok szülő speciális diétát is kipróbál a gyermeke állapotának javítása érdekében, vagy tartósan alkalmazza is ezeket az elveket – ilyenkor teljesen felesleges, hogy a pedagógus elbizonytalanítsa, inkább partnerként támogassa a gyerkőc diétáját! Azonban az sem szükséges, hogy ő presszúrázza a szülőket a diéta irányába.
Ez felettébb kényes téma, ennek eldöntését a legjobb a szülőkre bízni!
Nyilván extrém helyzetekben más a helyzet, de ez ritkán fordul elő.
5+1. Speciális eszközök biztosítása!
E tekintetben a pedagógusnak lehet több ötlete, mellyel a tanórán segíti a gyerkőcöt, illetve az otthoni tanuláshoz, leckeíráshoz adhat tippeket.
A tanulmányi eredmény nagymértékben javulhat, ha ezeket az eszközöket használja a gyermek az iskolában és otthon is!
Ha érdekelnek további cikkek az ADHD-ról KATTINTS IDE és ismerkedj meg egy új kutatási eredményről, mely mozgékonyságuk háttérben áll!
Tetszett az írás?
Iratkozz fel a Skillo levelekre, hogy sok más hasonló értékes írást, játékot, sablont kaphass a levelesládádba!
Majd ne felejts el korosztályt jelölni, hogy valóban csak a számodra értékes témákról kapj olvasnivalókat!