Beszédfegyelem – huh, ez elég komoran hangzó kifejezés, nem is szeretem használni, de hát ez a neve, nem tudom megkerülni.

Maga a beszédfegyelem egy nagyon fontos terület, lényegében ennek segítségével kommunikálunk. Ha kell, beszélünk, ha pedig szükséges, akkor hallgatunk. Meghallgatunk másokat. Kivárjuk, míg a másik ember nekünk tudja szentelni a figyelmét.

Ez sok kisgyermeknek igen nehezére esik.

Egy bizonyos életkorig teljesen természetes, hogy a gyerkőc nem tud várni a gondolatainak közlésével, és azonnal mondja is, amit szeretne.

Az évek múlásávan azonban megtanulja, hogy várjon ezekkel a közlésekkel: ha az édesanyja éppen a kistesóval beszél, vagy telefonál, vagy az óvónéni mesét olvas, akkor vár…

Nyilván az a gyermek tudja zökkenőmentesen megtanulni ezt, akinek van alkalma gyakorolni.

A szülőknek, gyerekekkel foglalkozó szaembereknek óriási felelőssége van ennek alakulásában.

Nyilván a cél az arany középút: az sem jó, ha rögtön a gyermekre figyelünk, és az sem, ha túl sokat kell arra várnia, hogy végre valaki meghallgassa.

Iskolás korra azért elvárható, hogy az esetek többségében a gyerkőcünk ne vágjon mások szavába. Nem szeretem, amikor azt tanítjuk a gyerekeknek, hogy ne vágjanak a felnőttek szavába – sokkal kívánatosabb, ha senki szavába nem vág, és a barátját, kistestvérét is hagyja beszélni.

Néha azonban minden igyekezetünk ellenére kicsit döcögősebben alakul ki a beszédfegyelem.

Mit tehetünk ebben az esetben?

Hogyan fejleszthetjük akár iskolában, óvodában vagy otthon a gyerkőcnek azt a képességét, hogy a megfelelő időben beszéljen, illetve ha kell, meghallgasson másokat?

A legjobb, ha indirekt módon, játékokkal vezetjük rá a gyermeket a kívánatos viselkedésre.

 

Az 5 legjobb játékot gyűjtöttem össze ebben a posztban!

Semmiképpen nem javaslom, hogy szidással, büntetéssel próbáljunk jobb belátásra bírni egy gyermeket.

Mivel nincs önkontrollja, és ugye eddig sem volt még neki, (pont ez a probléma forrása) nem is tudja, milyen az, amikor kontrollálnia kell az érzelmeit, a tetteit, a mozgásigényét, a beszédét!

Azonban mihelyt egyszer is ezt megtette, azonnal adjunk számára pozitív visszajelzést, hogy igen, ez az, ezt várjuk tőle máskor is!

Ezeket a helyzeteket néha nehéz kivárni, míg spontán belefutunk, tudom…

De játékokon keresztül nagyon gyorsan elő tudjuk idézni, így érdemes ezt kihasználni!

1. Csak az almát ne!

Játsszuk azt, hogy gyümölcsök neveit soroljuk, és ezeket a gyerekeknek mindig meg kell ismételnie, kivéve, ha az ALMÁ-t mondjuk. Egy-egy gyümölcsöt mondhatunk többször is, szóval jó sokáig játszható. Ez a játék a hallási figyelmet is fejleszti, és akár órák előtt is kiváló bemelegítő gyakorlat. Ebben az esetben akár az előző órák anyagaiból is válogathatjuk a szavakat.

2. Én kezdem, te folytatod, majd csere!

Olvassunk fel egy-egy mondatot, amit úgy kell megismételni, hogy a mondat elejét az egyik fél, a mondat második felét a másik fél mondja. Erre nagyon jók a szólások, közmondások is, ezeket sokszor már ismerik is a gyerekek. Ez kivételesen megnehezíti ám a dolgukat, mert az ismert szöveget nehezebben tudjuk abbahagyni.

3. Ki mondhatja meg a választ?

Dobókockás játék, melyben elhangzik egy kérdés (ez lehet bármilyen egyszerű, és ha szeretnénk, akár a tananyaghoz is kapcsolódhat), majd dobunk a kockával. Aki nagyobbat dob, az mondhatja meg a választ.

4. Csendben figyelj!

Mindenkinek csendben kell maradni és arra figyelni, milyen hangokat hallunk a környezetünkből. (sziréna, cipő kopogás, autó dudálása, kutyaugatás, stb) 2 perc csend után minden résztvevő megnevez 2-3 hangot, amit hallott közben.

5. Csodamikrofon

Készítsünk mikrofont gurigából, alufólia segítségével! Dekorálhatjuk is kedvünkre – egy beszélgetés során csak az beszélhet, akinél a mikrofon van.

5+1 Minden gyerek alszik

A gyerekek lefekszenek a földre, és úgy tesznek, mint akik alszanak. A játékvezető körbe-körbe sétál és mondogatja: “alszanak a gyerekek, alszanak a gyerekek”, majd egyszer csak azt mondja: “ha felébrednek, kismajmokká válnak” – ekkor minden gyerek felpattan, és elkezdi utánozni a kismajmokat: ugrál, hangokat ad, bármit csinálhat. Amikor a nagy zsivalyban megint megszólal a játékvezető: “alszanak a gyerekek”, akkor gyorsan le kell feküdnie, és csendben úgy tenni, mintha aludna. A gyors váltás: mozgás és hangadás kontrollját gyakoroltatja, valamint azt, hogy a gyermek megtanuljon figyelni a másikra

A mikrofon elkészítése nagyon egyszerű – akár gurigát is használhatunk hozzá. Ebben az esetben a gurigát szedjük szét, óvatosan és húzzuk szorosabbra! Fessük be színesre, majd ragaszthatunk rá dekortapaszt, matricákat!

A tetejébe ragasszunk egy-egy alufólia-gombócot!

Ezt én mindig a gyerekektől szedtem be, sokan ebbe csomagolva hozzák a tízórait. Na, azt hiszem, ez volt a legjobb, ami egy alufólia-gombóccal történhetett, hogy csodamikrofon lett belőle.

A mikrofon elkészítése a finommotorika fejlesztéséhez is hozzájárul, nem csak a guriga festése, ragasztása, de leginkább az alufólia-gombóc elkészítése nagyon jó gyakorlat ehhez!

Nem mondom, hogy az örökkévalóságnak készültek a mikrofonok, de semmibe nem tart újakat gyártani, és persze abban is reménykedtem mindig, hogy előb-utóbb már nem lesz rá szükség!

Tetszett az írás?

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok más értékes játékot, érdekes írást, sablont küldök neked! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás