Keresés
Close this search box.

Hogyan fejlődik a beszédészlelés? – 10+1 ötlet, amit megtehetsz a megfelelő fejlődésért!

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”0|0px|0|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_padding=”0|0px|29px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”https://skillo.hu/wp-content/uploads/2020/06/beszédészlelés.jpg” align_tablet=”center” align_phone=”” align_last_edited=”on|desktop” _builder_version=”4.16″ z_index_tablet=”500″ box_shadow_horizontal_tablet=”0px” box_shadow_vertical_tablet=”0px” box_shadow_blur_tablet=”40px” box_shadow_spread_tablet=”0px” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.17.1″ text_font=”||||||||” text_line_height=”1.9em” global_colors_info=”{}”]

Tudtad, hogy a beszéd megértését eleinte egy passzív folyamatnak gondolták a szakemberek?

Magyarországon Dr. Gósy Mária kutatásai és munkái alapozták meg azt az új szemléletet, amely egyértelművé tette, hogy a beszédprodukciót, tehát amikor egy ember valamit mond egy másik embernek, megelőzi a beszéd megértése, ez pedig a megfelelő beszédészlelésen alapul. Ez pedig egy igen aktív folyamat!

Bár nem szerettem volna barokk körmondattal kezdeni ezt a posztot, mégis sikerült, úgyhogy akkor most legyen itt egyszerűbben.

Ahhoz, hogy egy gyermek a korának megfelelő szinten tudjon beszélni, először is, megfelelően kell észlelnie mások beszédét, illetve meg kell értenie ezt a beszédet. 

De mi is ez a beszédészlelés és hogyan alakul ki?

A beszédészlelés alapja az ép hallás. De ez még nem minden! Lehet egy gyermeknek teljesen ép a hallása, a beszédet mégsem észleli helyesen.

A beszédészlelésnek több részterülete is van, ezek közül hozok most példákat:

Elképzelhető, hogy gyermeked nem megfelelően észleli a beszédhangok sorrendjét, így számára a cipő és a picő ugyanazt a tárgyat jelenti.

Vagy éppen a magyar nyelvre jellemző sajátosságokat nem észleli megfelelően, ezért vízt és kenyért kér, ahelyett, hogy vizet és kenyeret kérne.

Vagy éppen teljesen ép hallás mellett nem tud különbséget tenni zöngés és zöngétlen hangok között, ezért a “G” hang helyett gyakran “K” hangot ejt.

A példákat sorolhatnám még, sajnos egyre több óvodás kisgyermeknél fordul elő a beszédészlelés zavara.

De vajon hogyan alakul ki a helyes beszédészlelés? Mit tehetsz szülőként, hogy gyermeked számára ne jelentsen problémát?

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” custom_padding=”30px|0px|40px|0px|false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.17.1″ text_font=”|700|||||||” text_text_color=”#ed6a5e” text_font_size=”24px” global_colors_info=”{}”]

A beszédészlelés fejlődése Dr. Gósy Mária munkája alapján

[/et_pb_text][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

Az újszülött két hetes korában már képes elkülöníteni egymástól az emberi hangot és más tárgyak hangját. Természetesen nem érti még, amit mondunk neki, azonban a beszéd dallamát, tempóját, a hangerőt, hangszínt már felismeri, és nagyjából négy hetesen képes másképpen reagálni a különböző érzelmeket kifejező beszédre. 

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

3 – 6 hónapos kor körül gagyogni kezd, ilyenkor még az összes beszédhang megjelenik. Több, mint 200 féle hangot képesek kiadni!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

Majd ezt követi 6-9 hónapos kor között egy nagy fordulat, melynek során ebből a rengeteg hangból kiválasztódnak a környezetében hallott anyanyelv hangjai. Ez a folyamat kétnyelvű gyermekeknél lassabban megy végbe, ezért is jellemző, hogy később kezdenek beszélni.

 

Ekkor ciklikusan ismételgetni kezd különböző szótagokat: ma-ma-ma-ma, ba-ba-ba-ba, pa-pa-pa-pa, stb.

 

A nagyothalló babák hangadásai ebben a korban maradnak abba, hiszen nem hallják a saját hangjukat, így az akusztikai visszacsatolás hiánya nem ösztönzi őket a hangadásra.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

9 – 12 hónapos korban tartunk számon egy nagyobb mérföldkövet, a kutatók ebben az életkorban már ki tudnak mutatni esetleges elmaradásokat.

 

Bizonyos hangsorokat a környezet már értelmes szavakkal azonosít.

Mma-mma-mma-mma – ezt hallod a gyerkszobából, és már szaladsz is:

“- Igen, itt van a mama!”

 

Pedig a babád valószínűleg nem téged hívott, de egy szuper stratégiát adtál számára! Csak mondogatnia kell valamit, és te már ott is vagy!

Ugyanígy, ha csak mondogatni kezdi, hogy “hammahammahamma”, te már nyitod is a hűtőszekrényt a Túrórudiért…

 

Amelyik gyermek nem kap visszajelzést ezekre a próbálkozásaira, már ebben az életkorban lemaradhat társaitól.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

1 – 2 éves kor között a kezdeti szótöredékek mellett igen intenzív gesztusok is megjelennek, és ahhoz, hogy megértsük, mit szeretne mondani, ismernünk kell a teljes szituációt. Ebben az életkorban figyelhetjük meg, hogy minden állat cica, vagy minden férfiember apa lesz. Ez utóbbi cseppet sem kínos, ugye? 🙂

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

Aztán 2 éves korra többé-kevésbé helyreáll a világ rendje, és a dolgok neve már egyértelmű lesz számára.

Azonban még nem tudja minden tárgy nevét helyesen kiejteni.

Biztosan ismerősek neked is a következő szituációk:

  1. – Ez motoj? – kérdezed a kisfiad. Igen, motoj – válaszolja ő.
  2. – Ez motoj? – kérdezed a később. Nem! Nem motoj, hanem motoj! – válaszolja!
  3. – Ez motoj? – kérdezed a ismét.Nem!  Nem motoj, hanem ….nem tudom jól mondani…- válaszolja!
  4. – Ez motoj? – kérdezed végül. Nem! Nem motoj, hanem motorrr! – válaszolja!

Az első esetben még csak rajtad keresztül ismeri fel a helyes hangsort.

Aztán már pontosan képes észlelni a különbséget a te kiejtésed és a kívánt kiejtés között, de még nem képes megfelelően reprodukálni a szót.

 

A harmadik esetben már tudatában van annak is, hogy ő még nem ejti jól, tehát észleli a saját maga által hibásan ejtett szavakat is.

Végül észleli, hogy te nem jól ejted, és már ő is képes helyesen ejteni az adott szavakat.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

3-4 éves kor között még fontos eleme a beszédészlelésnek a vizuális megerősítés, tehát jellemzően még figyeli a gyermeked az ajakmozgásaidat. De ebben az életkorban ez el is tűnik szép lassan.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

4-6 éves korra már képes helyesen észlelni a gyorsabb tempóban történő beszédet, illetve a háttérzaj sem zavarja annyira a megértést. 

Azt azért fontos kiemelnem, hogy ez nem azt jelenti, hogy nyugodtan mehet egész nap a tévé a háttérben, és gyermeked pontosan érti majd minden szavadat. Egyszerűen azt jelenti, hogy ha megy a tévé, akkor már nagy biztonsággal kihallja mögüle a te szavaidat is, tud rád is figyelni. Mondjuk 1-2 percig…

[/et_pb_blurb][et_pb_text _builder_version=”4.17.1″ text_font=”|700|||||||” text_text_color=”#ed6a5e” text_font_size=”24px” custom_margin=”60px|||” global_colors_info=”{}”]

Mit tehetünk szülőként, hogy megelőzzük a beszédészleléssel kapcsolatos problémák kialakulását? 10+1 ötlet.

[/et_pb_text][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

Először is, fontos kiemelnem, hogy nincs egy pontos útmutató ezen problémák megelőzésére. Tehát lehetséges, hogy minden egyes pontban megfogalmazott elvet betartottál, gyermekednél mégis problémák adódnak. 

Sőt, ennek a fordítottja is igaz lehet: elképzelhető, hogy egy kisgyermek nagyon hátrányos helyzetben nevelkedik, mégis minden rendben zajlik a beszédfejlődése során.

Ennek ellenére, ma már elég sok rizikófaktort ismerünk, és azt gondolom, fontos, hogy a megelőzésre fektessük a hangsúlyt!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

1. Beszélj a kisbabádhoz az első perctől kezdve! Ha éppen nincs más témád, csak mondd neki, mit csinálsz! Pl.: most kiveszlek az ágyból, és készülődünk a fürdéshez…, stb.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

2. Hívd fel a figyelmét a különböző hangokra! Játsszatok minél többet a hangokkal! Mit hallunk? Füleljünk csak!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.17.1″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

3. Legyetek csendben is! Persze, beszélj hozzá, játsszatok, de figyelj a csendre is, mert csakis a csendben tud fejlődni a hallás, illetve a hallásészlelés!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

4. Amikor gyermeked szótagokat kapcsol össze: mma-mma-mma, pa-pa-pa, stb, ismételd meg, kösd ezeket egy-egy személyhez, vagy éppen tárgyhoz! Ez egy nagyon fontos lépés, és mindenképpen személyes jelenlétet kíván! A legszuperebb babáknak készített rajzfilm sem fogja ezt a lépést megtenni helyetted!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

5. Beszélj lassabban, vedd fel a szemkontaktust, ha a gyermekeddel beszélsz! Különösen fontos ez 4 éves kor előtt!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

6. Beszélgessetek! Annyira evidensnek tűnik ez a tanács, de mégis azt tapasztalom, keveset beszélgetünk a gyerekeinkkel. 

Nem csak arra gondolok, hogy megkérdezzük, mi volt ma az ebéd, vagy elmondjuk neki, miért nem bántunk másokat, hanem például egy-egy mese kapcsán kérdezzük meg, ő mit tenne egy adott helyzetben, mit gondol, miért történt az, ami történt, stb.

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

7. Autóban, oviba menet játsszunk szóláncot,  ezzel bővítjük a passzív és aktív szókincset egyaránt. Ha minden nap csak 10 percet játsszunk, az egy héten már 50 perc, azaz egy hosszabb logopédiai fejlesztő-óra! 

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

8. Használjunk bonyolultabb, hosszabb szavakat is, majd kérdezzük meg a gyermekünket, tudja-e mit jelentenek! Magyarázzuk el neki, ha még nem ismerte!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” hover_enabled=”0″ icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

9. Játsszatok kakukktojást! Mondj 3 szót, a gyermeked megmondja melyik a kakukktojás. Aztán szerepcsere! Gyermeked mond 3 szót! Fejleszti a szókincset, figyelmet, emlékezetet, gondolkodást!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}”]

10. Hallgassatok verset közösen! Keressétek meg benne a rímeket!

[/et_pb_blurb][et_pb_blurb use_icon=”on” font_icon=”9||divi||400″ icon_placement=”left” image_icon_width=”40px” content_max_width=”850px” _builder_version=”4.16″ body_font=”||||||||” body_font_size=”18px” body_line_height=”2.2em” hover_enabled=”0″ icon_font_size=”40px” global_colors_info=”{}” sticky_enabled=”0″]

10.+1. Beszéljetek eszperente nyelven! 

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” use_background_color_gradient=”on” background_color_gradient_stops=”#6666cc 0%|#6666cc 100%” custom_margin=”24px||24px||true|false” custom_padding=”10px|25px|10px|25px|true|true” border_radii=”on|15px|15px|15px|15px” global_colors_info=”{}” global_module=”33212″ theme_builder_area=”post_content”][et_pb_row column_structure=”1_3,2_3″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_column type=”1_3″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_image src=”https://skillo.hu/wp-content/uploads/2023/02/Skillo-levelek.png” title_text=”Skillo levelek” _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”2_3″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_text _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” header_3_font=”|800|||||||” header_3_text_color=”#FFFFFF” header_3_font_size=”40px” header_3_text_shadow_style=”preset5″ header_3_text_shadow_color=”#1c2d35″ global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”]

Tetszett az írás?

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.19.4″ text_font=”Montserrat|300|||||||” text_text_color=”#ffffff” header_3_font=”|||on|||||” header_3_font_size=”26px” header_4_font_size=”20px” z_index_tablet=”500″ text_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” text_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” text_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” link_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” link_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” link_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” ul_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” ul_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” ul_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” ol_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” ol_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” ol_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” quote_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” quote_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” quote_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_2_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_2_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_2_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_3_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_3_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_3_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_4_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_4_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_4_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_5_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_5_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_5_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” header_6_text_shadow_horizontal_length_tablet=”0px” header_6_text_shadow_vertical_length_tablet=”0px” header_6_text_shadow_blur_strength_tablet=”1px” box_shadow_horizontal_tablet=”0px” box_shadow_vertical_tablet=”0px” box_shadow_blur_tablet=”40px” box_shadow_spread_tablet=”0px” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”]

Iratkozz fel a Skillo levelekre, hogy sok más hasonló értékes írást, játékot, sablont kaphass a levelesládádba!

Majd ne felejts el korosztályt jelölni, hogy valóban csak a számodra értékes témákról kapj olvasnivalókat!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”][et_pb_text _builder_version=”4.19.4″ _module_preset=”default” locked=”off” global_colors_info=”{}” theme_builder_area=”post_content”]

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Captcha loading...

Egyéb

Elfáradtál? – Így pihend ki magad!

Lassan, de biztosan idén is eljön a tavasz és vele együtt a hírhedt és rettegett Tavaszi (Nagytakarítás) Fáradtság! Legszívesebben ki sem bújnánk ilyenkor az ágyból,

Egyéb

Miért fontos a gyerekeknek a napirend?

Vajon tudod-e, mi volt az egyik első és legfontosabb érzékelése a méhedben megfogant gyermekednek? Nem nehéz a válasz: a szíved dobogása! Ez az ős-ritmus, ami

Blog

A szenzoros játékok új arca

Gyermekeink új dolgokra adott reakciói időnként nagy meglepetést tudnak nekünk, szülőknek okozni. Amikor például először visszük el a kicsit egy homokos strandra, vagy egy hatalmas,