Az iskolakezdés nem csak egy új élethelyzet, hanem egy komoly érzelmi, szociális és képességbeli kihívás is a gyermek számára.
Nem elég, ha el tud számolni tízig, vagy felismeri a betűket – az igazi iskolaérettség abban rejlik, hogy tud-e alkalmazkodni a szabályokhoz, képes-e önállóan feladatot megérteni és végrehajtani, el tudja-e halasztani a szükségleteit, és érti-e, mit jelent együttműködni, kivárni a sorát, vagy újrakezdeni egy hibás próbálkozást.
Sok szülőben felmerül a kérdés: „Miért viselkedik a gyermekem másképp, mint mások? Miért tűnik úgy, hogy nehezebben megy neki az együttműködés, a koncentráció, az érzelemszabályozás?”
Ez nem a te hibád. És nem a gyermeked hibája.
Egyszerűen arról van szó, hogy az iskolára való valódi felkészüléshez olyan készségekre van szükség, amelyek sokszor nem fejlődnek ki spontán maguktól, vagy nem a megfelelő ütemben fejlődnek.
Logopédusként, gyógypedagógusként és hatgyermekes anyaként nap mint nap tapasztalom, mennyi kisgyermek küzd az iskolakezdéshez szükséges alapkompetenciák hiányával.
És azt is látom, hogy egy tudatos szülői támogatással mekkora fejlődést lehet elérni. Nem drillezéssel vagy pluszfeladatokkal, hanem játékosan, valódi élethelyzetekre készülve.
Ebben segít neked az Iskolás leszek! kurzus – hogy lásd, hol tart most a gyermeked, mit érdemes még erősíteni, és hogyan teheted ezt úgy, hogy közben az önbizalma is növekedjen.
Ez jelezheti a finommotorika éretlenségét, ami tanulási problémákhoz vezethet.
Az iskolában meg kell hallani az utasításokat, és azokat végre is kell hajtani. Ha a gyermek figyelme még szétcsúszik, gyorsan elkalandozik, akkor az önálló tanulás is nehézségekbe ütközik.
Az ösztönös bizonytalanság gyakran pontosabban jelez, mint bármelyik teszt. Ha szülőként aggódsz, hogy túl korai lenne az iskolakezdés, érdemes komolyan venni ezt az érzést.
Leesik a ceruza, nem sikerül a rajz, leborul a torony, és sírni kezd, vagy visszahúzódik - ez azt jelzi, hogy az érzelmi önszabályozása még éretlen.
Ha gyakran van konfliktusa más gyerekekkel, nehezen fogadja el a közösen kialakított szabályokat, nem várja ki a sorát, az azt jelzi, hogy a szociális alkalmazkodás még nem elég fejlett.
Ha a gyermek kerüli a társas helyzeteket, nem kezdeményez játékot, vagy nem tud kapcsolódni az óvó nénihez, az azt jelezheti, hogy még nem készült fel a közösségi működésre.
Most azonnal akar mindent: inni, enni, pisilni, elmondani a gondolatait. Ez az impulzuskontroll és késleltetési képesség fejletlenségét mutatja – ami gyakran vezet zavaró viselkedéshez az osztályteremben.
Elmondom, hogyan zajlik az iskolaérettségi vizsgálat, hogyan érdemes készülni rá. Ezt követően te magad, otthon is felmérheted a gyermekedet az általam összeállított iskolaérettségi vizsgálat elvégzésével.
Megtudod, miért fontos, hogy gyermeked nagymozgásai rendben legyenek, illetve 4 hétre elegendő nagymozgásos játékkal is készültem, hogy ha bármi elmaradása lenne, azt játékosan tudd fejleszteni.
A gyermek akkor tud írni, rajzolni, öltözködni, tornázni vagy akár egy széken nyugodtan ülni, ha tudja, hol kezdődik és hol végződik a teste. Ezért ebben a modulban játékos ötleteken keresztül segítek neked abban, hogyan tudod megerősíteni gyermeked testtudatát, hogy magabiztosan végezze az iskolai feladatokat.
Ha ezek a mozgások nem elég fejlettek, a gyermek könnyen elfárad, frusztrálttá válik, és hamar elveszíti a motivációját az iskolai feladatok iránt. A jól működő finommotorika azonban nemcsak a tanulás sikerességét alapozza meg, hanem növeli az önállóságot és az önbizalmat is.
A gazdag szókincs segíti a gyermekedet abban, hogy megértse a tanító utasításait, pontosan kifejezze a gondolatait, és könnyebben kapcsolódjon más gyerekekhez. Ha szűk a szókincse, gyakran félreérti a feladatokat, nehezebben tanul új fogalmakat, és kevesebb sikerélményhez jut az iskolában. A nyelvi kifejezőkészség fejlődése nem csak a beszédre, hanem a figyelemre, emlékezetre és gondolkodásra is pozitív hatással van.
Ha az emlékezete még fejletlen, gyakran elfelejti a feladat utasításait, összekeveri a lépéseket, vagy nem tud visszaemlékezni arra, amit épp tanult. A jó munkamemória segíti az önálló feladatvégzést, a szövegértést, a számolást és a tanulási folyamat egészét. Ebben a modulban olyan játékokat és hétköznapi gyakorlatokat mutatok, amelyekkel észrevétlenül, mégis hatékonyan erősítheted gyermeked emlékezetét.
Fontos, hogy a gyermek képes legyen huzamosabb ideig egy adott feladatra figyelni, és kiszűrni a zavaró ingereket. A jól működő figyelem alapja az önálló tanulásnak, az utasítások megértésének és a sikeres iskolai alkalmazkodásnak.
A térbeli tájékozódás segítségével a gyermek felismeri a jobb és bal oldalt, eligazodik a füzetben, helyesen rendezi el a betűket, számokat. Ha ez a terület fejletlen, a gyermek rossz irányban halad az olvasással, vagy nehezen értelmezi a tanítói utasításokat, tükörírással ír.
Ezek azok a kulcsterületek, melyek nélkülözhetetlenek a tanuláshoz – mégis sokszor csak akkor foglalkozunk velük, amikor már baj van. Ha ezek a területek nem működnek elég jól, a gyerek gyakran félreérti az utasításokat, összetéveszti a hangzókat, és nehezen épít nyelvi tudást – mindez tanulási nehézségekhez vezethet.
Az iskolában a gyermek nap mint nap találkozik kihívásokkal, kudarcokkal, várakozással, és olyan helyzetekkel, amikor nem ő dönt – ehhez érzelmi rugalmasságra és önszabályozásra van szüksége. Ha nehezen viseli a frusztrációt, könnyen kiborul, szorong, vagy nem tudja szavakba önteni, amit érez, akkor az iskolai elvárások nyomasztóvá válhatnak. Az érzelmi érettség támogatja a szociális kapcsolódást, a tanuláshoz való viszonyt és a gyermek belső biztonságérzetét.
Sárosdi Virág vagyok, gyógypedagógus, logopédus, hatgyermekes édesanya és a Skillo.hu alapítója.
Sárosdi Virág vagyok, gyógypedagógus, logopédus, hatgyermekes édesanya és a Skillo.hu alapítója.
Több mint húsz éve foglalkozom gyerekek fejlődésével, és azóta is minden nap szembesülök ugyanazzal a kérdéssel a szülők részéről: „Vajon készen áll az iskolára?”
Az utóbbi években egyre több kisgyermek kerül úgy első osztályba, hogy valójában még nem érett meg érzelmileg, viselkedésben vagy képességekben arra, amit az iskola elvár tőle.
Nem az a baj, hogy nem tud olvasni vagy számolni. Az a baj, hogy nem tud várni, nem érti a feladatot, túl sok a kudarc, és napról napra fogy az önbizalma.
Anyaként én is átéltem, milyen nehéz elengedni egy gyermeket az iskolába, miközben benned van a kérdés: „Vajon tényleg jó döntés most?”
Ez a kurzus kilencedik éve indul el – minden évben újragondoltam, kiegészítettem, frissítettem a tapasztalataim, a szakmai tudásom és a szülői visszajelzések alapján. Így biztos lehetsz abban, hogy a lehető legjobbat kapod tőlem – gyakorlatiasan, érthetően, szerethető formában.
Ez a kurzus azért született, hogy végre ne találgass, ne más gyerekekhez hasonlítsd a sajátodat, és ne az legyen az iránytűd, amit „mások mondanak”. Hanem tudd, lásd, és magabiztosan tudd támogatni őt ebben az érzékeny átmeneti időszakban – úgy, hogy közben nem sérül, hanem erősödik az önbizalma.
Nagyon bizonytalan voltam, hogy a kisfiam készen áll-e az iskolára, de nem tudtam pontosan, mit kellene figyelnem. A kurzus abban segített, hogy lépésről lépésre végiggondoljam, hol tart most, és milyen apró dolgokkal tudom támogatni. Megnyugtató volt hallani, hogy nem baj, ha még vannak éretlenebb területek – és Virág segített abban, mi a következő lépés, így teljesen nyugodt voltam az ovi utolsó évében.
7 éves kisfiú édesanyja
Először azt hittem, iskolaelőkészítő = plusz feladatok a gyereknek, de ez a kurzus teljesen más volt. Játékos ötleteket kaptam, amiket be tudtunk építeni a hétköznapokba, észrevétlenül fejlődött tőle a lányom figyelme, önállósága és az önbizalma. Sokkal nyitottabban és örömmel várja az iskolát – én pedig már nem rettegek a szeptembertől.
6 éves kislány édesanyja
A kurzus előtt csak azt láttam, hogy a fiaim nyugtalanok, nem ülnek meg sokáig egy helyben, és ettől pánikba estem. Virág nagyon érthetően elmagyarázta, mi számít iskolaérettségnek, és megmutatta, hogyan tudom segíteni őket játékosan. Most már nem érzem, hogy lemaradásban lennénk – tudom, mivel és hogyan lehetünk magabiztosabbak az iskolakezdésig.
6 éves ikerpár édesanyja
A játék nem csak szórakozás – ha tudatosan választod meg, építi azokat a készségeket, amelyekre az iskolában szüksége lesz: önállóság, figyelem, feladattartás, finommotorika, beszéd, szociális kapcsolódás. A játék lehet fejlesztés is, ha tudatosan van kiválasztva – és épp ezt mutatja meg ez a kurzus.
Ez igaz – papíron. A valóság azonban sokszor az, hogy az iskolára felkészítő foglalkozás heti egy alkalom, csoportos formában, 45 percben, ami sok gyereknek egyszerűen nem elég. Ráadásul ezek közül több alkalom elmarad – mert beteg a gyerek, beteg az óvó néni, vagy épp a karácsonyi műsorra próbálnak.
Lehet, de teljesen más világban nőttünk fel. Kevesebb inger, kisebb osztálylétszám, kevesebb elvárás, lassabb tempó, más nevelési szemlélet. A mai gyerekek idegrendszerét teljesen más típusú terhelés éri, és az iskola sokkal kevesebb időt hagy az alkalmazkodásra. Ami régen „belefért”, ma már sok gyerek számára traumává, kudarcélménnyé válik – amit megelőzni sokkal könnyebb, mint később helyrehozni.
Csakhogy a képességek nem egyik napról a másikra fejlődnek – hanem fokozatosan, tapasztalatokon, élményeken, sok-sok ismétlésen keresztül. Az iskolakezdésre való felkészülés nem kampányszerű gyakorlást jelent a nyár végén, hanem olyan folyamatot, amit játékosan, hétköznapi helyzetekbe beágyazva lehet a legjobban támogatni. Ha most elkezded, a gyermeked biztonsággal, belső érettséggel és önbizalommal érkezhet meg az iskolába – nem kifulladva, kényszerből, és az utolsó pillanatban kapkodva.
A videókban icipici elmélettel, komplex módszertannal, rengeteg gyakorlattal, játékkal találkozhatsz. Olyan ötleteket kapsz, amelyeket azonnal kipróbálhatsz.
A kurzus Fb csoportjában bármikor kérdezhetsz, 24 órán belül válaszolok neked személyre szabottan. Gondolj bele, van egy saját gyógypedagógus-logopédusod, aki folyamatosan melletted áll.
A kurzus 10 modulból és 100+ komplex fejlesztő videóból áll, augusztus 1-én indul, és 10 hónapon keresztül dolgozunk együtt, haladunk, apró lépésekben, hogy biztosan végigcsináljátok! Nem zúdítom rád az információt egyszerre – minden hónapban egy új téma, 12 új komplex fejlesztő videó kerül ki a felületre.
Az sem gond, ha nem kezdi el a gyermeked 2026-ban az első osztályt, hiszen a kurzushoz nem szűnik meg a hozzáférésed később sem.
Nem minden szülőnek jelent örömet, ha együtt játszik a gyermekével, és nincs ezzel semmi gond. Ezért is szólok, hogy ha a társasjátékok, közös gondolkodás, vicces feladatok nem a te asztalod, akkor inkább ne jelentkezz!
Sok családban csak hazaesnek oviból, munkából a szülők, és gyerekek, máris vacsora, fürdés, alvás. Sajnos ez az élettempó senkinek sem öröm, de tudom, hogy sokaknak most éppen ez a valóság. Ebbe azonban nem fog beleférni a kurzus.
Az iskolaérettség nem egy fekete-fehér címke: vannak gyerekek, akik bizonyos területeken nagyon ügyesek, de közben érzelmileg vagy figyelemben még éretlenek. Vannak, akik remekül rajzolnak, de nem tudják kivárni a sorukat, vagy nehezen fejezik ki magukat szóban. Ha nem látod át pontosan, hol vannak erősségei és hol van még szükség támogatásra, könnyű elbizonytalanodni. Ez a kurzus abban segít, hogy ne találgass többé, hanem tisztán lásd, melyik területeken áll jól a gyermeked, hol érdemes még erősíteni – és hogyan teheted ezt meg a mindennapokban, játékosan, erőltetés nélkül
Ez a kurzus nem való mindenkinek – és ez így van rendjén. Nem fogok ítélkezni, csak segítek tisztán látni. Ez a program nem neked való, ha úgy érzed, jelenleg nincs időd vagy energiád arra, hogy foglalkozz ezzel a témával.
Ha csak gyors megoldást keresel, és nem érdekelnek az alapok – a kurzusnak fontos része hogy valóban megismerd a gyermekedet, és nem két pillanat.
Ha úgy gondolod, hogy az iskolaérettség csak „hiszti” vagy "modern hóbort”, és a gyereknek egyszerűen meg kell tanulnia írni, olvasni, számolni, ez a kurzus nem neked való. Én abban hiszek, hogy az iskolaérettség nem a szerencsén múlik, hanem a tudatos támogatáson.
A gyermek iskolaérettsége nem egyetlen gyakorlattól vagy pár hét kampányszerű felkészüléstől alakul ki. Ez egy tudatos, szeretetteljes folyamat, ahol apró, egymásra épülő lépésekkel segítjük beérni az idegrendszeri és képességbeli fejlődést. Ha most gyors, instant megoldást keresel, ez a kurzus nem fogja kielégíteni az elvárásaidat. De ha nyitott vagy arra, hogy fokozatosan, játékosan és valódi változást hozva támogasd a gyermekedet, akkor a legjobb helyen vagy.
Amint leadtad a jelentkezésed, egy visszaigazoló levél érkezik hozzád, amelyben minden fontos információt megtalálsz.
Azonnal megnyílik előtted a kurzus első modulja. Máris elkezdhetitek a játékos iskolaérettségi vizsgálat feladatait!
Egy biztonságos, támogató tér nyílik meg számodra, ahol nem leszel többé egyedül a kérdéseiddel, és ahol minden kérdésedre választ kapsz tőlem.