Nemrég tanítónőket kérdeztem meg arról, mennyire problémás terület ma az első osztályosoknál az írás tanítása. Megdöbbentő válaszokat kaptam. Kiderült, hogy az elsős fiúk felének és a lányok harmadának valóságos küzdelem az írás.

Van értelme egyáltalán ezzel küzdeni? Szerintem nagyon is!

A tanítókat faggatva azt is megtudtam, hogy a szülők és a pedagógusok között nincs egyetértés ebben a témában.

Sok szülő ugyanis feleslegesnek gondolja a folyóírás tanulását.

És annyiban igazuk is van, hogy a mai digitális világban a legtöbben idejét sem tudjuk, mikor fogtunk utoljára tollat a kezünkbe – magam is billentyűzeten írom e sorokat.

A folyóírásnak azonban nem csupán közvetlen gyakorlati haszna van, azaz nem csak amiatt érdemes írni tanulni, hogy egy lakatlan szigeten laptop vagy tablet nélkül is papírra tudjuk vetni a gondolatainkat (már ha papír és ceruza van nálunk).

Az írás olyan tevékenység, ami a transzferhatások sokaságán keresztül segít a tanulásban, a gondolkodás fejlődésében.

Gondoltad volna például, hogy amikor kézzel írsz egy bevásárlólistát, az agyad 12 területe dolgozik egyszerre és hogy 30 izmod együttes munkájának eredménye, ami a papírra kerül? Ugyanezt leírni billentyűzeten, pláne tableten, jóval kevésbé mozgatja meg az agyat és a testet.

Amikor kézzel vagy géppel írunk, az agyunk finommotoros mozgásért felelős területei eltérően lépnek működésbe. A kézírás során olyan agyi zónák is aktívak, amelyek a gépírásnál egyáltalán be sem kapcsolnak.

Ha kézzel tudunk írni, az olvasás is jobban megy. Egy 2012-es kísérlet legalábbis egyértelmű összefüggést mutatott az olvasási készség és a folyóírás között. Azok a gyerekek ugyanis, akik kézzel tudtak írni, sokkal könnyebben tanultak meg olvasni, mint azok, akik csak gépírni tudtak vagy még az írott betűket sem ismerték.

Az írás az „agyunkra” megy

9
A testünk nagyon hatékony rendszer! Amibe ennyi energiát fektetett, azt nem hagyja veszni! Nem hiszed? Tégy egy próbát! Írj egy bevásárlólistát papírra, majd egy másik alkalommal pötyögd be a telefonodba! Biztos lehetsz abban, hogy a kézzel írt lista elemeire sokkal jobban fogsz emlékezni, mint arra, amit a telefonoddal készítettél!

Hogy miért? A válasz konkrétan a fejünkben van.

9
A kézzel írás közben többféle műveletet kell összehangolnunk, s az agyunknak folyamatosan integrálnia kell a mozgást, illetve a gondolkodási és a különböző érzékelési folyamatokat. Az agy pedig ezeken a kapcsolatokon keresztül tud hatékonyan fejlődni.
9
A kézírás bonyolult tevékenység, ami jelentős koncentrálást kíván. Nem véletlen, hogy amíg kézzel írunk, nem vagy nehezebben tudunk másra figyelni. Épp ezért ismeretes az írás kedélyjavító, ellazító hatása is: a jelenben tart, megnyugtat, segíti a feszültségoldást, de erősíti önkontrollt, fejleszti a memóriát és a kreativitást is.  
9
Kézzel írni egy lassabb folyamat, így közben több idő jut arra, hogy elidőzzünk az egyes tételeken, jobban át tudjuk gondolni, mit is akarunk a papírra vetni.
9
A kézírásnak nagyobb a jelentősége, hiszen nehezebb javítani, módosítani, és a mi személyes felelősségünk, mi kerül végül a papírra: a betűknek olvashatóknak kell lenniük, a szavaknak, mondatoknak pedig megfelelniük a helyesírás szabályainak.
De mi lesz azokkal a gyerekekkel, akik az írás áldásos előnyeit egyáltalán nem tapasztalják, sőt inkább frusztrációt, kudarcélményt jelent számukra? Sokféleképpen segíthetünk ezt a nehéz időszakot egyszerűbbé tenni számukra!

Először is, türelem!

Nem kell karácsonyra gyöngybetűkkel írni! Az írástanulás hosszú, alaposságot és sok gyakorlást igénylő folyamat!

A hibákra fókuszáló pirosozás helyett vesd be a “zöld toll” módszert!

Ez az egyszerű módszer Tatjana Ivanko orosz pszichológus nevéhez fűződik. Ahelyett, hogy pirossal javítanánk a gyermek által nem megfelelően írt betűket, egy zöld tollal azokat emeljük ki, amelyeket szépen, szabályosan sikerült leírnia! Ha ilyet nem találunk – ez előfordul első osztályban –, akkor a legjobban sikerült betűket, szavakat jelöljük meg! A hibákra rámutató piros tollal szemben a hangsúly így a pozitív visszajelzésen lesz.

Másodszor, segíts a gyermekednek!

A Szebben írok! – Grafomotorika fejlesztése online tanfolyam során a kézírás 10 területén kap hatékony segítséget a gyermeked!

Kattints ide, vagy a képre, és segíts neki még ma!

TETSZETT AZ ÍRÁS?

Iratkozz fel A SKILLO levelekre, és feliratkozásod után sok más értékes írást, játékot, sablont küldök neked! 

A honlap cookie-kat használ. Részletek

Az adatvédelmi tájékoztató ide kattintva érhető el.

Bezárás